SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Leisure-time activities - OKBV3P046A
Title: Metodika zájmových činností
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:14/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Matulová
Pre-requisite : OKBV3P031A
Is pre-requisite for: OKBV3P054A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
The lesson builds on the knowledge of the field of leisure pedagogy and will enable understanding of the wider pedagogical-psychological and legislative context of the realization of interest activities. It develops the professional skills of leading interest departments within entities implementing organized interest activities. Practical techniques in the seminar are used as self-experience supports for the development of didactic skills.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Students use the terminology of general didactics in the context of interest activities (Valenta, operationalized goal/core activity, OSV principles: practical, personified, accompanying; Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment accentuating the student, pedagogy of the environment - direct and indirect educational influence; Vygotský, Křivohlavý, zone of immediate development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, reflection, formative assessment, constructivism in teaching, Čáp, Mareš , Kalhous).

They interpret the activity/game/core activity as a method in relation to an operationalized goal (affective, psychomotor, cognitive domain of goals).

They argue the meaning of pedagogical diagnosis of the group for setting a safe educational context of activities (situation for social learning at the level of eustress).

They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate).

They apply the principles of OSV: practical, personified, accompanying and reflection (review) as a didactic support of the learning process in interest activities.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka 14 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 50 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 36 hodin. Seminární práce 40 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času.Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování.Praha : Portál, 2002.

HÁJEK, B. , HOFBAUER, B. , PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha : PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1

Školská zařízení pro zájmové vzdělávání.Soubor metodických textů k činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže, školních klubů, školních družin. Praha : MŠMT, 2002.

Výukové programy v činnosti středisek pro volný čas dětí a mládeže.Praha : IDM MŠMT, 2003.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN-80-7178-463-X

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast v seminářích. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (26.01.2024)
Definition of the concept of interest in the context of leisure-time pedagogy; The relationship between interests, needs and abilities from an ontogenetic point of view, the function of interests and interest activities in a person's life, factors influencing the development of interests. Legislation for the management of interest departments within entities implementing organized interest activities. Spontaneous and organized interest activities depending on pedagogical diagnosis. Goals of interest activities in cognitive, affective and psychomotor domains. Methods and organizational forms of interest activities; Structure of the meeting of the department of interest, preparation of the leader for the meeting. Motivation for interest activities, solving the relationship between the principle of voluntariness and pedagogical influence; Participation of members of the interest department in activities.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8977

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html