SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social education and personality development - OKBV3P045A
Title: Osobnostní a sociální výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:14/0, C [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV3P022A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)
The subject opens the issue of personality and social education for implementation in the field of education. Practical techniques for self-knowledge of students and work with a group are used as self-experience supports for the development of didactic skills for working with a class group. At the same time, the subject opens up space for the application of the fields of dramatic education, artephyletics, education through experience for personality and social education within leisure activities.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

Students will explain the possibilities of implementing the concept of personality and social education.

They use terminology in a didactic context (Valenta, operationalized goal/core activity, OSV principles: practical, personified, accompanying; Jirásek, experience/experience, holistic education; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, learning environment emphasizing the pupil pedagogy of the environment - direct and indirect educational effects; Vygotský, Křivohlavý, zone of immediate development; Csikszentmihalyi, Flow/stress/boredom; Kolb, Hanuš, Drahanská, experiential learning, reflection, formative assessment, constructivism in teaching, Cáp, Mareš, Kalhous).

They interpret the activity/game/core activity as a teaching situation in relation to an operationalized goal so that the experience activates the learning process in personality and social education. They argue the meaning of the group's pedagogical diagnostics for the setting of personality and social education in the context of the field of health education as a safe learning space for the learner (situation for learning at the eustress level).

They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate) They formulate activity goals in connection with pedagogical diagnosis.

Can assign to the curriculum of personality and social education in the context the possibilities of learning in an experiential situation, or identify topics with the affective domain of goals.

They apply the principles of OSV: practical, personified, accompanying and reflection (review) as a didactic support of the OSV learning process.

 

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka 14 hodin i s přípravou, samostudium literatury (za celý semestr) 50 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 40 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 36 hodin. Seminární práce 40 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (16.10.2023)

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.12.2023)

1. The concept of Personality and social education in leisure education in connection with general didactics (theoretical foundations, terminology).

2. Goals in the area of self-knowledge, personal development, social skills, attitudes and values (affective domain; operationalized goal)

3. Pedagogical diagnostics (reference frame of the group; group needs; psychological safety, eustress)

4. Didactics of Personal and Social Education (the relationship between the situational concept of education and the core activity as an opportunity for learning; OSV principles: practical, personified, accompanying/reflection). Didactic procedures with play (specifics of experiential pedagogy, dramatic education and artephyletics).

5. Group dynamics and class work.

 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8978

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html