SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Authority in education - OKBV3P003C
Title: Autorita ve výchově
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority v kontextu společenských věd. Analyzuje pojem autorita, uvádíjej do vztahu s pojmy obsahově blízkými. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority vrůzných prostředích, zejména v prostředí školní výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si vychovatel buduje azískává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí. Předmět se rovněž zaměřuje na otázky metodologie zkoumáníautority. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou autority v pedagogickém kontextu, naučit jeanalyzovat pedagogické situace z hlediska problematiky autority a hledat spolu s nimi možnosti, jak cílevědoměpracovat s autoritou ve školním prostředí. Obsahové vymezení: 1. Vymezení autority a její výzkum (pojem, členění ametody zkoumání autority). 2. Podstata a druhy autority. 3. Autorita z hlediska ontogenetického vývoje. 4.Relativizace autority v současnosti. 5. Funkce autority ve společnosti a ve škole. 6. Budování a uplatňování autority vedukaci. 7. Charakteristiky napomáhající budování autority učitele. 8. Interakční styly učitele (mocenské konstelace,komunikace ve třídě). 9. Možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou. 10. Autorita ve výchově (ohniskováskupina).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

BENDL, S. (2001). Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV.

KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK.PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A. (2008). Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: GRADA.VALIŠOVÁ, A. a kol. (1998). Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum.

VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN80-7184-857-3.

VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. (2005). Relativizace autority a její dopady na současnoumládež. Praha: ISV.

VALIŠOVÁ, Alena (ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (23.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8944

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html