SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Theory of Education and Chapters of History of Education - OKBV1Z102A
Title: Obecná pedagogika a kapitoly z dějin výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Co-requisite : OKBV1I106A, OKBV1P101A, OKBV1P103A, OKBV1P104A, OKBV1Q105A
Is co-requisite for: OKBV1P103A, OKBV1Q105A, OKBV1P101A, OKBV1I106A, OKBV1P104A
Is pre-requisite for: OKBV1S116A, OKBV1P108A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
Předmět je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání vychovatele. Studenti si osvojí základní pedagogickou terminologii a získají přehled o struktuře oboru. Součástí je též rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí se zvláštním zaměřením na vzdělávací systém ČR. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru vychovatelství.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)

The aim of the course is to inform students about character and structure of educational science, familiarize them with the most fundamental topics of general theory of education and to convey adoption of contemporary terminology.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (27.09.2020)

Distanční forma výuky

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.

Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.

Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (29.10.2019)

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : UK PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.

SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

ŠTVERÁK, V.; ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-797-7.

VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)

Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám.

Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)

1. Introduction to study of education, sources of pedagogical information.

2. Education as a science - concept of education, its structure and placement in system of sciences.

3. Basic terminology of education and its transformations.

4. Upbringing and development of a person.

5. Upbringing and society.

6. Education profession.

7. Historical development of educational institutions and opinions on education.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html