SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education for Educators I - OKBV1V112A
Title: Výtvarná výchova pro vychovatele I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV1P101A
Is pre-requisite for: OKBV1V118A
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (05.06.2019)
Intention of the subject Visual Arts Education, its inner structure and its means of pursuing its educational goal. Activiities in VAE (perception, creation, imagination, communication).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

Studenti se seznámí s výchovnými a vzdělávacími možnostmi výtvarných činností ve volném čase a osvojí si zásady realizace těchto možností. Seznámí se s kontexty obsahu výtvarné výchovy v současné vizuální kultuře a s možnostmi jejich využití ve volnočasových činnostech. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

ADAMEC, J; BLÁHA, J.; ŠAMŠULA, P.: Průvodce výtvarným uměním (I.-VI.díl), Praha: Práce 1993 - 1996.

DVOŘÁKOVÁ, M.: Výtvarná výchova na prvním stupni I (Pracovní sešit pro 1. - 3. ročník). Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ,  1996. ISBN 80-85808-46-3.

DVOŘÁKOVÁ, M.: Výtvarná výchova na prvním stupni II (Pracovní sešit pro 4. a 5. ročník). Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ,  1998. ISBN 80-85808-59-5.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I., Praha: PedF UK, 2005, ISBN: 80-7290-237-7.

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V., Praha: PedF UK, 2003, ISBN: 80-7290-129-X.

HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum, 1997. ISBN 80-85277-79-4.

CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1996. ISBN 80-7151-468-3.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8

SLAVÍKOVÁ, V.: Dívej se, tvoř a povídej! -- Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007, ISBN: 80-7367-322-3

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

Vypracování seminární práce zadané v úvodu kurzu

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (11.02.2020)

Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Možnosti využití principů výtvarné výchovy v realizaci zájmové činnosti dětí a mládeže.

* Teorie:

* 1. Výtvarné vnímání a vyjadřování

Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba.

* 2. Výtvarná výchova

Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Výtvarná výchova a současná vizuální kultura.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (15.02.2021)

Požadavky k udělení zápočtu: vypracování seminární práce. 

Na základě níže popsané struktury student vytvoří a realizuje výtvarně
výchovnou volnočasovou jednotku s vybranou skupinou "klientů" (požadavky na
skupinu nejsou předem pevně dané - nepůsobí-li student v žádném volnočasovém
zařízení, může si složit libovolnou skupinu osob).
Realizovanou aktivitu bude student prezentovat při závěrečném kolokviu
(konkrétní den bude stanoven s ohledem na vývoj probíhající nákazy).
Při prezentaci student předloží práce vzniklé během aktivity (lze i ve formě
fotografií) a vytvořenou přípravu na vyučovací jednotku volnočasové VV, jenž
bude zpracována na základě této struktury:
1) námět Student si zvolí jeden námět z těchto možností: bytosti, věci, události,
prostory, kámen, rostlina, zvíře, krajina, člověk, město, stroj, myšlenka.
2) úkol 
3) motivace 
4) výtvarně technické informace
5) materiál
6) vzdělávací a výchovný cíl
7) hodnocení Co mělo být/bylo u pedagoga předmětem hodnocení u prací, jenž byly během
jednotky volnočasové výtvarné výchovy realizovány.
8) reflexe 
Hodnocení realizované aktivity pedagogem (s čím byl spokojen; co se
nezdařilo atd.).

Posluchač při prezentaci prokáže, že umí používat a vysvětlit základní pojmy
vztahující se k výtvarné oblasti: např. výtvarná tvořivost, kompozice, bod a
linie, plocha, objem, barva, tvar, těleso, prostor, světlo.

(Příklad: Vybral/a jsem si téma "Kámen": vytvořím výtvarnou činnost s názvem
Dláždění. (Odpovídám na otázky s tím související - S čím se setkáme, když
sklopíme oči? Čím je tvořen genius loci? Jak takový okamžik zachytit? Jak
vypadá povrch? Jak by vypadal pod mikroskopem? Zvolí si techniku, např.:
Otisk: frotáž. Kdo z umělců takto pracuje, pracoval? Reflexe uměleckého
díla: Adriena Šimotová, genius loci kostela v Hostinném, série frotáží,
záměr uměleckého díla). Další konkrétní příklady na semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html