SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Experiential Education - OKBV1P139B
Title: Výchova zážitkem
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV1P126A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)
To draw theoretical knowledge of the experience pedagogy from practical i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)

To introduce terms, aims and means of the teorie of experience pedagogy and practice of methods.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (01.10.2020)

Tento předmět má spíš praktický charakter. Pro nouzovou distanční výuku bude nastaven moodle. Tam budeme pracovat s materiály ke studiu, interaktivními úkoly i  odkazy na on-line výuku. Přístup k moodle dostanete mailem přes adresy SIS.

Literature -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (30.10.2019)

ranc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press.

Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL

Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál.

PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf

Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání.  http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv

Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno.

RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani

 rozšiřující:

•Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In  Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)

Course Content:

 

  • concept of experience pedagogy (learning, teaching, holistic education)
  • goals of education through experiencedidactictic procedures (motivation, action, review)
  • game - life as, reflection
  • personal development, comfort zone, types of intelligence, experiential learning, flow
  • group
  • cooperation, competition
  • determination of choice of means (for whom, for what purpose, circumstances), dramaturgy
  • lecturer, teacher, instructor, burnout syndrome
  • resources: education in nature (adventure, challenge; projects of SSL, Outward Bound etc)
  • drama education, drama therapy; artefiletics, art therapy
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html