SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Personal and Social Development - OKBV1P126A
Title: Osobnostně sociální rozvoj
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBV1P108A
Is pre-requisite for: OKBV1P132A, OKBV1V144B, OKBV1P139B, OKBV1P138B
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)
The course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)

The  course opens the problems connected with the possibilities of the implementation of methods of active social learning in work with children and adults. It demonstrates methodological principles that can be used in personality social education (drama methods, value charts, psychosocial games). Students learn methods of creating a positive psychosocial climate in a group. Through a workshop, they strengthen the social competences.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (10.12.2018)
  •  Bendl, S. a kol. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.
  •  Činčera, J. (2007). Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing, a.s.
  •  Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). (2009). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU.
  •  Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku
  •  Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press
  •  Gintel, A. (1984). V roli instruktora. In Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka: inspiromat pro chvíle bezradnosti. Praha: Mladá fronta.
  •  Holec, O., & kol. (Ed.). (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice a Nadace ROS.
  •  Paulusová, Z. (2004). Smysl a význam dramaturgie při přípravě akcí zážitkové pedagogiky. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1, s. 85-89
  •  Pelikán, J. (2009). Fenomén výchova. In Průcha, J. (Ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  •  Pokorný, A. (2007). Bezpečnost při uvádění her. In Zlatý fond her III. PŠL. Praha: Portál
  •  PŠL: Andresová, Z., Kučerová, T., Trčková, R. (2013). Klíčení – příběh a řemeslo: zážitková pedagogika na kurzech pro žáky základních škol. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Dostupné: https://www.psl.cz/material
  •  Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu? Výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.
  •  Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
  •  Valenta, J. (2011). Jádrové činnosti – spojnice na ose „cíl“ a „metoda“ osobnostní a sociální výchovy. [online] Praha: Metodický portál RVP. Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13901/jadrove-cinnosti-spojnice-na-ose-cil-a-metoda-osobnostni-a-socialni-vychovy.html/
  •  Zlatý fond her I.- III. PŠL. Praha: Portál
Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (29.01.2021)

seminární práce Kurikulum OSV ve vazbě na skupinu; 2 opravné termíny

V podmínkách distanční výuky bude předmět realizován kombinací on-line výuky a reflektovaných úkolů, které budou východiskem seminární práce.

On-line výuka v ZOOM, aktuální komunikace a materiály v MOODLe tohoto předmětu včetně odkazů a přístupu na on-line setkání v ZOOM.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (24.05.2019)

Content definition:
1. Creating a positive psychosocial climate in a group of children and youth.
2. Workshop - Strengthening Social Competence
3. Social ethical games usable within the broader educational programs.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html