course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Biotic and abiotic factors, water circulation, N, C, K, etc. circulations, energy cascade, ecosystem, classification of ecosystems, dominate creatures, key species, ecological equilibrium, ecological niche, world biomes, environmental adaptation, disturbance, pollution, climate changes, sustainable live and development, government and un- government environmental strategies and organizations. Environmental education in Czech curriculum, consent, methods and concepts of environmental education, environmental sensitivity, outdoor, experience pedagogy.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese. Antropogenní vlivy, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody. Trvale udržitelný život a rozvoj, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat. přes http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.05.2017)
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekolístky : Metodické listy Svatojánské koleje. Praha: Vyšší odborná škola pedagogická Svatý Jan pod Skalou, 2004. 176s. ISBN 80-239-3024-9.
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek a Lipka, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1.
MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3.
STORCH, D., MIKULKA, S. Ekologie - biologická olympiáda 1997-1998, 32. ročník, přípravný text pro kategorie A, B.
Teaching methods - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://cevv-uk-pedf.blog.cz.
Requirements to the exam - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Zkouška bude písemná v termínech vypsaných s SISu.
Syllabus -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Contains three logical on successive units:
1) fundamentals of ecology,
2) introduction to environmental issues, and
3) introduction to the application of this knowledge into practice (cross-cutting topics of environmental education and its position in the Czech school law - RVP ZV).
The contents of individual blocks
1) foundations of Ecology: biotic and abiotic factors, ž.p., The water cykle and the others cyklus, energy cascade, ecosystem, Division of ecosystems, landmarks, key types, balance, ecological niche, competition strategy, Antelope of the world, adaptation to environmental conditions, disturbance, ecological succession.
2) introduction to environmental problems: environment (the size of the human population, migration and the transfer of species, descent of biodiversity, pollution, climate change, alienation from nature), sustainable life-what you can do to an individual or organization, the history of the green movement in the world, Government, and the uper-goverment strategy, and documents.
3) introduction to environmental education: RVP ZV, and how to cross-cutting topic environmental education (EE) to each subject or subjects, history of EE in the Czech Republic, methods, and inspiration, environmental sensitivity, stay in the countryside, experience pedagogy.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2012)
Předmět je rozdělen na tři logicky navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).
Obsah jednotlivých bloků
1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese.
2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty.
3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.