SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
SupervisedReflection Program for Special Educators III - OKBS3S127A
Title: Program řízené reflexe speciálního pedagoga III
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbora Bertlová
Co-requisite : OKBS3S126A
Pre-requisite : OKBS3S119A
Is co-requisite for: OKBS3S126A
Annotation -
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)
The course complements the professional training within the subject Professional Practice III. The aim of the course is to evaluate the course of Field Practice III, to highlight the benefits of the practice, to point out the problematic areas of the practice and the possibilities of their solution. Students' experiences are compared with findings from relevant professional studies focused on the importance of practice in the study of pedagogical disciplines. During the seminars, students prepare seminar papers focused on the overall reflection of the practice carried out - the most important insights from the seminar papers are then formulated by students in powerpoint presentations, which are presented during the seminars as a basis for group discussion. Furthermore, they develop case studies within the practice, which they also present in the seminars of the Guided Reflection Programme for Special Educators III.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná:

HLAĎO, P. HORÁČKOVÁ, M.., DANIELOVÁ, L.Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele 1. Olomouc: Univerzita Palackého. 72 s. ISBN 80-2440-208-4.

ŘEZNÍČEK, J., RUSEK, M. DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 57 s. ISBN 978-80-7290-794-6.

TOMKOVÁ, A. CHVÁL, M., HEJLOVÁ, H. Pedagogický a výzkumný rozměr studentských esejů v přípravě studentů učitelství pro primární školu. In Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 60(3), s. 314-325. ISSN 0031-3815.

Doporučená:

KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.

ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství?. In Pedagogika, 56(1), s. 91-102. ISSN 0031-3815.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2023)

Zápočet bude udělen na základě plnění úkolů dle pokynů vyučujícího, výstupy budou vloženy do Deníku praxe do prostředí Moodle

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

1. Celkové zhodnocení studentských praxí, koncepce praxí a splnění cílů.

2. Praxe studentů pedagogických oborů z pohledu relevantních výzkumů – poznatky z terénu.

3. Prezentace studentů I. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

4. Prezentace studentů II. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

5. Prezentace studentů III. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

6. Silné stránky praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

7. Slabé stránky, ohrožení průběhu a příležitosti pro rozvoj praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html