SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Life Context of Individuals with Visual Impairment and Multiple Disability - OKBS3S123A
Title: Kontext života osob se zrakovým a kombinovaným postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS3S112A, OKBS3S117A
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)
The course acquaints with the basic methods of functional vision examination, the possibilities of functional diagnostics of people with visual and multiple disabilities, the possibilities of child development with visual and multiple disabilities, the basics of building communication. The following topics will be discussed: the effects of visual impairment in selected diagnoses predicting combined disability, integration of visual skills for independent living, causes of visual impairment, central visual disorders. Within individual age categories, the course focuses on the selection of optical aids, the influence of assistive technologies and low vision training.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 40 hodin

·         plnění průběžných úkolů 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

ŠIKL R. Zrakové vnímání. Grada 2012. ISBN 978-80-247-3029-5.

MORAVCOVÁ,D. Zraková terapie. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4.

VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.

CORN, A.L., ERIN, J.N. FoundationsofLow Vision: Clinical and FunctionalPerspectives.Second Edition, 2010.AmericanFoundationforthe Blind.ISBN 089128883X, 9780891288831

http://www.lea-test.fi/

http://www.iazt.cz/

http://www.lowvision.org/

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)

Obsahové vymezení:

1.     Diagnózy predikující zrakové a kombinované postižení

2.     Hluchoslepota

3.     Rozvoj zrakového vnímání osob s kombinovaným postižením

4.     Budování komunikace osob se zrakovým a kombinovaným postižením

5.     Rozvoj kompenzačních smyslů osob s kombinovaným postižením, předškolní vzdělávání dětí s kombinovaným postižením

6.     Rozvoj motoriky dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, metoda aktivního učení Lilly Nielsen

7.     CVI - centrální poruchy zraku: diagnostika, edukace

8.     Speciálně pedagogická diagnostika dětí s KP

9.     Speciálně pedagogické diagnostické metody dětí se zrakovým a kombinovaným postižením

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)

Zpracování seminárního úkolu. Absolvování ústní zkoušky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html