|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: 18 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 40 hodin · plnění průběžných úkolů 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (21.01.2022)
Povinná literatura: VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4688-2. ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum: 2015. ISBN 978-80-246-30830. SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha, Portál: 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost, edukace jedince s mentálním postižením. Praha, Karolinum: 2005.ISBN 80-246-0992-4 FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, Ostrava: Ostravská univerzita-Pedagogická fakulta: 2005. ISBN 80-7368-150-1. PAS: PRIZANT, Barry M. Jedineční lidé: jiný pohled na autismus. Překlad Tomáš HAKR. Vydání první. Praha: Argo, 2020. 221 stran. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016, 493 stran, 8 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile ; 24 cm. ISBN 978-80-262-0768-9. Doporučená literatura: ČADILOVÁ, V.; JŮN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb. Praha: Portál, 2007.ISBN 978-80-7367-319-2 MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-590-5. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; & ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109. 2018. MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění- obecná část.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. VALENTA, M.; PETRÁŠ, P. et al. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (29.01.2024)
1. Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, lidská práva 2. Specifika komunikace, vybrané strategie 3. Sociální služby, východiska a poslání, kvalita podpory a její hodnocení 4. Plánování (podpory) zaměřené na člověka, program aktivní podpory 5. Přechod ze školy do světa práce a dalších životních domén, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání 6. Vymezení a specifika PAS, výskyt v populaci 7. Diagnostika a klasifikace PAS, základní diagnostické postupy 8. Projevy PAS dle věku 9. Systém péče o děti s PAS 10. Specifika podpory rodiny dítěte s PAS, úloha NNO, legislativní ukotvení Studijní kontrola: zkouška formou písemného testu. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (29.01.2024)
Studijní kontrola: zkouška formou testu. Studenti vypracují zprávu z výzkumů ověřujících funkčnost vybrané strategie podpory s člověka s MP/PAS. Práce bude zpracována ve formátu powerpoint/PPT v rozsahu max. 15 slidů. Zdroje pro prezentaci budou minimálně dva články publikované v odborných tzv. peer-reviewed journals, přičemž minimálně jeden je časopis zahraniční. Každá prezentace bude mj. obsahovat: · Zkoumaný problém a cíle výzkumu /co se zjišťovalo a proč/ · Použité výzkumné metody, vzorek · Výsledky · Doporučení pro teorii a praxi |