SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medical Propedeutics I - OKBS3S114A
Title: Medicinská propedeutika I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. MUDr. Michal Kršek, DrSc., MBA
Teacher(s): PaedDr. Josef Rydlo
Pre-requisite : OKBS3S103A
Interchangeability : OPBS3S114A
Is pre-requisite for: OKBS3S117A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Předkládá poznatky o jednotlivých soustavách lidského těla, prohlubuje základy biologie člověka vzhledem k propedeutickým potřebám studia speciální pedagogiky. Zabývá se problematikou zdraví a kvality života člověka v rámci multidisciplinárního pochopení léčby bolesti a života člověka s postižením.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:   8 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 22 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Studentům byla poskytnuty plné texty doporučené studijní literatury.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele.Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

KOTULÁN, J. (ed.) Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999.

MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7315-182-9.

ŠMARDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. 422 s. ISBN 978-80-7367-343-7.

SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.

TŮMA, S., HOŘÁK, J. Vrozené anomálie diagnostikované zobrazovacími metodami v dětském věku. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-67-9.

Doporučená literatura:

KÁBRT, J., KÁBRT, J. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

1.      Holistické pojetí zdraví a kvalita života

2.      Anatomie a fyziologie pohybového ústrojí, srdečně – cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí.

3.      Člověk se smyslovou vadou.

4.      Základní poznatky z infektologie, alergologie

5.      Poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.

6.      Prevence poruch zdraví

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.03.2021)

Studenti v průběh semestru vypracují seminární práci dle zadání vyučujícího a odevzdají e-mailem k reflexi. V závěru semestru bude zadán zápočtový test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html