SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders - OKBS3S111A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS3S103A
Interchangeability : OPBS3S111A
Is pre-requisite for: OKBS3S121A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech therapy and its interventional system. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and the subject of interest in speech therapy – communication disability. They will be acquainted with the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development to gain an overview of disorders in the development of children's communication skills and abilities. The course introduces the categories of communication disorders occurring at all stages of life - in childhood, adolescence, adulthood and old age.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   14 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 26 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

 

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

Doporučená literatura:

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie.  Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

- další zdroje budou studentům poskytnuty v průběju výuky

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Obsahové vymezení:

1.      Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.

2.      Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována logopedická intervence v České republice.

3.      Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.

4.      Komunikace - verbální a neverbální, jazyk, řeč.

5.      Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.

6.      Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky.

7.      Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.

8.      Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.

9.      Současný pohled na neurovývojové jakykové poruchy, na narušený vývoj řeči, na dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.

10.    Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Podmínkou ukončení předmětu je splnění vědomostního testu (úspěšné splění vyžaduje 80 % správných odpovědí).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html