|
|
|
||
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (30.05.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (30.01.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy a specifiky komunikačních přístupů u osob s nedoslýchavostí různého stupně a typu a osob ohluchlých. Studenti budou po skončení kurzu seznámeni s problematikou komunikačních forem a komunikace u osob se sluchovým postižením. |
|
||
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (05.02.2021)
V průběhu letního semestru 2020/2021 bude výuka probíhat (v závislosti na epidemiologické situaci) prostřednictvím programu Teams a případně Moodlu. Konkrétní kód a přihlašovací informace budou studentům zaslány před výukou na e-mail. Vyučující je dále k dispozici studentům na fakultním e-mailu. |
|
||
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (30.01.2019)
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2. HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. ISBN 8086792277. KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 9788090386327. LANGER, Jiří. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0. STRNADOVÁ, Věra. Hádej, co říkám, aneb, Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 1998. Knihovna časopisu Gong. ISBN 80-85047-17-9. ISSN 0323-0732. |
|
||
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (30.01.2019)
V průběhu předmětu jsou probrána následující témata: - komunikační proces, důležitost funkční komunikace pro život člověka - zásady funkční komunikace u nedoslýchavých a ohluchlých osob, charakteristika problematických aspektů v procesu komunikace, komunikační bariéry - charakteristika jednotlivých komunikačních systémů u osob se sluchovým postižením - logopedická specifika a NKS u těch osob se sluchovým postižením, které komunikují verbální formou - nástin historického vývoje jednotlivých komunikačních systémů využívaných ve vzdělávání osob se sluchovým postižením - specifické rysy osvojování českého jazyka u osob s prelingválním sluchovým postižením - úvodní seznámení s alternativními komunikačními systémy (prstová abeceda, odezírání, pomocné artikulační znaky) - seznámení s vizuálně motorickými komunikačními systémy - základní seznámení se znakovým jazykem - základní seznámení s komunikačními systémy hluchoslepých osob |
|
||
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (05.02.2021)
Aktivní účast na seminářích. Zpracování prezentace/úkolu na zadané surdopedické téma. |