SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Visual Impairment II. - OKBS1S127A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S111A
Interchangeability : OPBS1S127A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)
Studying this module will make students familiar with visual impairment and related issues such as the quality of life of people with visual impairment. Our students will acquire basic competences necessary for communication with individuals with visual impairment. This module also provides them with an overview of possible special educational support.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)

Cílem předmětu je vybavit studenty základními informacemi o speciálně-pedagogické podpoře vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Podpůrná opatření při výuce žáků se zrakovým postižením Představit možnosti optiky: optických pomůcek, neoptických pomůcek. Speciální problematika je věnována asistivním technologiím.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)

MASON,H. (1986) Sensory handicaps in children. National Council for Special Education.

 

MASON,H.,TOBIN,M.J.(1986): Speed of information processing and the  visually handicapped child. British Journal of Special Education.

 

MASON,H., MCCALL,S. (1997): Visual Impairment. London : David Fulton Publishers.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (09.09.2021)

1.      Speciálně-pedagogická podpora vývoje dítěte, rozvoj reedukace zraku, rozvoj kompenzačních smyslů – sluch, hmat, čich a chuť

2.      Vzdělávání žáka se zrakovým postižením, podpůrná opatření

3.      Jednotlivé stupně podpůrných opatření

4.      Jednotlivé oblasti podpůrných opatření

5.      Optika, základní principy, optické pomůcky, předepisování optických pomůcek, specifika brýlové korekce (Dr. Martin Vrubel)

6.      Asistivní technologie (Dr. Milan Pešák)
Asistivní technologie využívající moderní počítačové a mobilní technologie mohou významně zmírnit komunikační a informační deficit některých skupin žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Příkladem mohou být žáci s omezením smyslového vnímání (zrakově či sluchově handicapovaní žáci), žáci s poruchami autistického spektra, žáci s omezeními v oblasti hrubé i jemné motoriky nebo schopnosti ovládat hlas či mimiku a gestiku, žáci s vyššími stupni mentálního postižení.

7.      Legislativní podpora
Je zajištěno, aby se alespoň některé moderní asistivní technologie dostaly k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a ti je měli k dispozici při výuce.
V rámci podpůrných opatření (dle § 16 odst. 2, písm. d) Zákona 561/2004 Sb.) může vzdělávací zařízení získat na vyjmenované kompenzační pomůcky a asistivní technologie finanční příspěvek.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (30.10.2019)

Oral Examenation.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html