Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (10.02.2020)
Human integrity and multiple disability, multiple defect, accessory disorder, symptomatic defect. Terminological definition, models of perception of people with multiple disabilities. The importance of education of people with multiple disability. Institutional and pedagogical accompaniment, social support. Changes in cognitive and emotional development of people with multiple disability. Special pedagogical diagnostics of people with multiple disability and subsequent creation of an individual study plans. Psychomotor development of an individual with respect to variations in a child with multiple disability. Sensomotor development of a child with multiple disability and the possibility of special educational support. Possibilities of communication of individuals with multiple disability. Influence of multiple disability on the quality of life of individual and family. The role of special pedagogue, family and other professionals in teamwork.
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
Celistvost člověka a kombinované postižení, vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada. Terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Význam vzdělávání osob s kombinovaným postižením. Institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora. Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postižením a následné vytváření individuálních studijních plánů. Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením. Senzomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
Náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (06.02.2021)
Výuka probíhá dle rozvrhu, on line v prostředí MS Teams.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
Nielsen, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. Speciální pedagogika.
ISBN 80-85866-26-9.
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
studie a materiály dodané vyučující
výuka je podpořena systéme MOODLE
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
Samostudium doporučených zdrojů.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
Osoba s kombinovaným postižením - terminologické vymezení
Diagnózy predikující kombinované postižení
Základy komunikace osob s kombinovaným postižením. Budování představ. Metoda aktivního učení
Problematika hluchoslepoty
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
Studium zadané literatury a studií. Obhajoba nastudovaných témat.