SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Visual Impairment I - OKBS1S111A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S101A
Interchangeability : OPBS1S111A
Is pre-requisite for: OKBS1S127A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se zrakovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Objasňuje typy a stupně zrakových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Přináší informace z anatomie, fysiologie, a patofysiologie zrakového vnímání, Poskytuje orientaci v systému péče o zrakově postižené v ČR, jejich vzdělávání ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Otevírá problémy oslepnutí, jako zátěžové změny v psychosociální rovině.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)

BENEŠ, P. Zraková postižení. Praha: Grada, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-063-8.

LUDÍKOVÁ,L. Tyflopedie. In Valenta.M akol. Přehled speciální pedagogiky.Portál: Praha, 2014,ISBN978-80-262-0602-6.

JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK,2007. ISBN 978-80-86723-49-5.

MASON, H., MC CALL,S et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN 1 85346-412-0.

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)

Ke zkoušce přinést portfolio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných speciálněpedagogických služeb ve vybraných zařízeních.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)

1.      Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.

2.      Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.

3.      Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy .

4.      Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC, inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené; SPC v rámci inkluzivního vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko.

5.      Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html