SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Visual Impairment I - OKBS1S111A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBS1S101A
Interchangeability : OPBS1S111A
Is pre-requisite for: OKBS1S127A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The subject is focused on the issue of the individual with visual impairment. It draws attention to the myths and prejudices on the part of the intact majority and on the side of the people with disability. It explains the types and degrees of visual defects, states the occurrence and etiology of defects. It brings information from the anatomy, physiology and pathophysiology of visual perception, provides orientation in the system of care for the people with visual impairment in the Czech Republic, their education in schools for the pupils with visual impairment and inclusive education in kindergartens, primary schools, secondary schools and universities. It opens up issues of blindness such as stress change in the psychosocial level.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)

BENEŠ, P. Zraková postižení. Praha: Grada, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-063-8.

LUDÍKOVÁ,L. Tyflopedie. In Valenta.M akol. Přehled speciální pedagogiky.Portál: Praha, 2014,ISBN978-80-262-0602-6.

JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK,2007. ISBN 978-80-86723-49-5.

MASON, H., MC CALL,S et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN 1 85346-412-0.

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)

Ke zkoušce přinést portfolio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných speciálněpedagogických služeb ve vybraných zařízeních.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.01.2018)

1.      Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.

2.      Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.

3.      Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy .

4.      Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC, inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené; SPC v rámci inkluzivního vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko.

5.      Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html