SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of individuals (persons) with intellectual disability I - OKBS1S102A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Co-requisite : OKBS1S101A, OKBS1S103A, OKBS1S104A, OKBS1S105A
Interchangeability : OPBS1S102A
Is co-requisite for: OKBS1P106A, OKBS1S105A, OKBS1S104A, OKBS1S103A, OKBS1S101A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The subject is focused on introducing to the education of people with intellectual disabilities. Attention is paid to the definition of the phenomenon of mental disability, etiology and classification of mental retardation, psychosocial characteristics of persons with mental disabilities and possibilities of support of these persons in education and in society.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky pedagogické práce s lidmi s mentálním postižením a zprostředkovat základní orientaci v bio-psycho-sociálních souvislostech mentální retardace.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, available from: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc)

BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. [Chapters from Special Education.] 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.

ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. [Special education of people with intellectual disabilities.] Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2

HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. [Inclusive education. Theory and practice.] Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1.

JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. [Power, assistance and helplessness in social services and health care.] Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Psychopathology for helping professions.] Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.

VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. [Special education of people with intellectual disabilities. Theoretical background and methodology.] Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Výuka v předmětu zahrnuje tato témata:

1) Vymezení základní terminologie, charakteristika pojmu mentální postižení (mentální retardace).

2) Historie (speciálně) pedagogické podpory osob s mentálním postižením.

3) Klasifikace mentální retardace.

4) Psychosociální charakteristiky osob s mentálním postižením.

5)Podpora osob s mentálním postižením ve vzdělávání a ve společnosti.

6) Práva osob s mentálním postižením a způsoby jejich prosazování.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Written exam (in case of failure it is possible to repeat the exam twice).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html