|
|
|
||
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Objective: Using knowledge from the field of social pedagogy and risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and possibilities for prevention, orients himself and draws from professional literature. |
|
||
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/edit.php?id=7966 |
|
||
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2. BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4. JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6. KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4 PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění. |
|
||
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Exam requirements: • active participation in seminars (presentation of a specific preventive activity) • successful completion of the test (one regular and two correction dates). |
|
||
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
1.Defining the issue of risky behavior. 2. Manifestations of risky behavior in the school environment. 3. Contexts of risky behavior of children and adolescents. 4. Causes of risky behavior of children and adolescents. 5. Prevention and solution of risky behavior. 6. School preventive program and social pedagogy. 7. School and family cooperation with other institutions in solving manifestations of risky behavior. |