SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Didactics of Pedagogy II - OKBQ4P051A
Title: Základy didaktiky pedagogiky II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Ráchel Mazúchová
Teacher(s): Mgr. Ráchel Mazúchová
Angie Moore, M.A.
Pre-requisite : OKBQ4P041A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět souvisí s volitelnými praxemi v bc studiu (lektorskou, v zařízeních pro volný čas, orientační), je zaměřen na výuku průřezových témat RVP. Dle možností je vyučován ve spolupráci s organizacemi, působícími v oblasti výuky aktuálních společenských témat. Studující si modelově vyzkouší připravené výukové lekce na daná témata jak v roli žáka, tak v roli lektora.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Studující získá orientaci v oblasti výuky průřezových témat RVP, vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií, reflektuje svou praktickou zkušenost.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá101 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 15 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T, Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M. & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec.

Hrubeš, M., Protivínský, T., Čáp, P. (2014): Postoje a potřeby učitelů ve vztahu ke globálnímu rozvojovému vzdělávání. Masarykova univerzita, Centrum občanského vzdělávání. Retrieved from http://www.obcanskevzdelavani.cz

Jeden svět na školách, Median (2017): Zpráva o dotazníkovém šetření na středních školách z roku 2017 včetně porovnání s rokem 2014, 2012 a 2009. Retrieved from https://www.jsns.cz/nove/pdf/vyzkum_2017.pdf

Novotná, M. (2016): Analýza vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k Výchově ke globálnímu občanství a základnímu vzdělávání. Retrieved from https://www.varianty.cz/download/docs/2271_anly-za-vzde-la-vaci-politiky-c-r-ve-vztahu-ke-vmegs.pdf

Pastorová, M., Jirák, J. a kol. (2015): K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Straková, J. (2009): Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. Aktuální společenská témata v kurikulu školy.

2. Externí subjekty, podílející se na vzdělávání průřezových témat RVP ve školním prostředí.

3. Podpora environmentálně odpovědného jednání: výukové materiály a aktivity.

4. Globální rozvojové vzdělávání: výukové materiály a aktivity.

5. Multikulturní výchova: výukové materiály a aktivity.

6. Rozvoj mediální gramotnosti: výukové materiály a aktivity.

7. Osobnostní a sociální výchova, koncept sociální gramotnosti.

8. Vybrané výukové materiály a jejich modelové využití v roli žáků.

9. Vybrané výukové materiály a jejich modelové využití v roli lektorů.

10. Analýza výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií, reflexe praktické zkušenosti.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

2. část

  • příprava a realizace výukové lekce na zvolené téma (role lektora) - 3 pokusy, z toho 2 opravné
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html