Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
The course is an introduction into education as a modern scientific field. Attention will be paid to the infrastructure of educational disciplines, basic terms and concepts, teaching profession, and the education system of the Czech Republic in a broader European context.
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
Předmět představuje obecnou pedagogiku jako moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium i praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Pozornost bude věnována nejen aktuálním otázkám infrastruktury pedagogických věd, ale též základním pedagogickým pojmům, povolání učitele a vzdělávacímu systému České republiky, a to v širším, evropském, kontextu.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
The aim of the course is to introduce students into contemporary educational theory, familiarize them with basic terminology, and motivate them for further studies of educational sciences.
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru a motivovat pro další studium pedagogických věd.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet, příprava na zkoušku a zkouška 34 hodin.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., & Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Grada.
Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál.
Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (4., aktualizované vydání). Portál.
Vališová, A., & Kasíková, H. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozšířené a aktualizované vydání). Grada.
Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi (2. přepracované vydání). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
- Active participation in the seminars
- Fulfilling the required tasks
- Passing the final term task
- Passing the final exam
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování průběžných úkolů
- Vypracování zápočtové práce
- Absolvování závěrečné zkoušky
Syllabus -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
1. Introduction to the study of education
2. Information sources in education
3. Basic educational terminology and its development
4. Educational disciplines
5. Education, society, and development of an individual
6. Teacher profession
7. Czech education system in European context
8. Current issues in Czech education
9. Educational research
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (12.09.2022)
1. Úvod do studia pedagogiky.
2. Zdroje pedagogických informací.
3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.
4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.