SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human Biology - OKBPV14105
Title: Biologie člověka
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Incompatibility : OKB2317002
Annotation -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (09.11.2010)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher. The subject emphasises on basic knowledge of human body structure, control and regulation systems regarding to the development and biological speciality of the child, teenager* and adolescent development.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)

The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (08.10.2020)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 5 kredity. To odpovídá cca 150 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes MS Teams. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

kod gaha7x3

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh písemné zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literature -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.10.2019)

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9.

HANUŠOVÁ, J. Kapitoly z biologie člověka. Vyd. 1. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 104s. ISBN 978-80-7290-654-3

KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.10.2019)

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

 

Syllabus -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (09.11.2010)

1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems.

2. Basics of human cytology, histology and organology.

3. Musculosceletar system.

4. Cardiovascular system.

5. Respiratory system.

6. Gastrointestinal system.

7. Urogenital system.

8. Immune system.

9. Endocrinous system.

10. Nervous system.

11. Sensory system.

12. Organism as a dynamic system - man and the environment.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html