SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social and educational psychology - OKBO3P022A
Title: Sociální a pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:12/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: 20 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OKBO3P015A
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)
The class introduces students into the basic findings of social and educational psychology with respect to the school environment. The goal of the class is to introduce students into the knowledge that is particularly useful for teachers' orientation in social relations in school and in principles of support of academic motivation and achievement.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

The goal of the class is to introduce students into the basics of social and educational psychology, that are particularly useful for teaching.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba samostudia literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 30 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na závěrečný test 15 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

MYERS, D.G. (2016). Sociální psychologie. Brno: Edika.

PÁVKOVÁ, J. Psychologie pro pedagogy: Sociální a pedagogická psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-676-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

Pro úspěšné zakončení předmětu jsou stanoveny dvě podmínky: 1. odevzdat v Moodle domácí úkol (včas a dle zadání) a 2. splnit v Moodle závěrečný test alespoň na 50 % (odevzdání úkolu je podmínkou pro možnost zapsat se na test).

Syllabus -
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

The class introduces students into basic topics of social and educational psychology that are relevant for the work of teachers. Study themes:

1. Social perception and attitudes

2. Family, peers, and authorities as sources of social influence

3. Social groups and classrooms as a small social groups

4. Relatiohsips of teachers to students and their parents

5. School achievement - sources of school success and failure

6. Motivation in education

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)
Moodle. Na platformě Moodle budou k dispozici ppt prezentace. Bude se tam odevzdávat úkol a bude se tam psát test. Vyučující pošle přístupové údaje studujícím zapsaným do kurzu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html