SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Multicultural Education - OKBO1P143B
Title: Multikulturní výchova
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Is incompatible with: OKBV1P149B
Is interchangeable with: OKBV1P149B
Annotation -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)
The course focuses on the development of education in Czech multicultural society. It helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality. Intercultural education allows adapting education and educational programmes to conditions and needs of a specific region or local community.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)

Students will demonstrate in the discussion the knowledge of the basic concepts and different approaches to the teaching of multicultural education. The seminar work or power-point presentation demonstrates the ability to select and use adequate forms of teaching.

Descriptors -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (02.02.2022)
The course has 5 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 135 hours. Expected preparation time for 1 hour of lecture 30 minutes, expected preparation time for 1 hour of seminar 45 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 12 hours, work with study materials (for the whole semester) 15 hours, fulfillment of continuous tasks (for the whole semester) 18 hours. Seminar work 10 hours.
Literature -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000.  ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.  

 ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

       Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001.  ISBN 80-85866-72-2

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.  ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

+ další literatura dle vlastního výběru.

  Odkazy na  www stránky:

 

Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách  http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.  

  Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/  

 Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.

 Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně  http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/   naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.  

http://www.opim.cz/   (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)

http://www.domavcr.cz/  (stránky pro cizince žijící v České republice) 

 http://www.klubhanoi.cz/    (klub Hanoi je zájmovou organizací sdružující všechny, kteří se zajímají o Vietnam, jeho kulturu, historii a tradice).

www.cvs-praha.cz  (Česko-vietnamská společnost)

 

 

Syllabus -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)
 multicultural education as a cross-cutting theme in FEP and SEP;
- definition of basic terms (intergaxing, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasisnus, gender problems);
- cultural customs of different nations and ethnicities;
- different symbols in communication, communication barriers, etiquette;
- current topics for the teaching of the MoI;
- sources of information for teaching the MC;
- specific methods of teaching MV with demonstrations;
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)

Studying two publications on the subject of your choice.
One of the publications read by the students is a review.
Processing one of the topics of multicultural education through seminar work or power-point presentation.
Specific requirements are entered in MOODLE-
Active participation in seminars.
In the case of non-participation in the seminars, a further test is required to obtain a credit test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html