SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Domestic Violence and Syndrome CAN - OKBO1P142B
Title: Násilí v rodině a syndrom CAN
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Is incompatible with: OKBV1P148B
Is interchangeable with: OKBV1P148B
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)
The course provides an insight into problems of home violence from the victim's and perpetrator's perspective. Students learn the conception of home violence and its basic forms, victimology and Syndrome of Abused Woman. Besides, the course focuses on post-traumatic stress reaction, therapy, legal principles and involvement of state and private institutions in the Czech Republic and other countries. It draws attention to the interconnected terms: human dignity - health - life and violence - family - society.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

The course provides an insight into problems of home violence from the victim's and perpetrator's perspective.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 3 kredity. To odpovídá cca 90 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Připojení k týmu pro kombinovanou výuku pomocí kódu 8x1nwdh

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes MS Teams. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh písemné zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

1.     ADAMSOVÁ, A.; FAYOVÁ, J. Už žádná tajemství- jak chránit dítě před sexuálním napadením. Přel. PÁNEK, B. 1. vyd. Praha: Themis, 1997. 92s. ISBN 80- 8582-1-31-1.

2.     BECHYŇOVÁ, V.; KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. 1. Vyd. Praha: Portál, 2008. 152s. ISBN 978-80-7367-392-5.

3.     BENTOVIM, Arnon Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Přel. Daniel Bogušovský, Vratislav Janda. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 117s. ISBN 80-7169- 629-3.

4.     DUNOVSKÝ, J.; DYTRYCH, Z.; MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1998. 248s. ISBN 80-85121-99-9.

5.     DUŠKOVÁ, Z. et al. Obraz problematiky týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v letech 1992 -  2003. Praha: Dětské krizové centrum, 2004. 103s.

6.     ELLIOTTOVÁ, E. Jak ochránit své dítě. Přel. BUMBÁLEK, J. 2. vyd. Praha: Portál, 1997, 173s. ISBN 80-7178- 157- 6.

7.     HANUŠOVÁ, J.; HELLEBRANDOVÁ, K. Interdisciplinární spolupráce. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24s. ISBN 80-86991-79-2.

8.     HANUŠOVÁ, Jaroslava Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. 24s. ISBN 80-86991-78-4.

9.     MUFSON, S.; KRANZOVÁ, R. O týrání a zneužívání. Přel. Eva Hauserová. 1 vyd. Praha: LN, 1996. 131s. ISBN 80-7106-194-8.

10.   RYŠÁNKOVÁ, M.; BOSÁK, V.; KUČERA, Z.; LAINOVÁ, M. Tělesné týrání u dospělé populace ČR: Výskyt a některé souvislosti. Československá pediatrie, 2004, roč. 59, č. 5, s. 229-241. ISSN 0069-2328.

11.   SEDLÁŘOVÁ, P. et al. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248s. ISBN 978-80-247-1613-8.

12.  VANÍČKOVÁ, E.; HAJD-MOUSSOVÁ, Z.; PROVAZNÍKOVÁ, H. Násilí v rodině: Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 64s. ISBN 80-7184-008-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

Požadavky k zápočtu: průběžné odevzdání úkolů do Moodle a úspěšné absolvování zápočtového testu (min. 75 %) - otevřené i uzavřené otázky. Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.02.2021)

1. Definition

2. CAN syndrome, CSA syndrome

3. Commercial sexual exploitation of children

4. Offenders and their motivation

5. Difference between CSA and CSEC syndromes

6. Therapy of offender and victim

7. Case study

8. Legal issues

9. Interdisciplinary cooperation

10. Secondary victimization

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html