|
|
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)
|
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)
The goal of subject is to provide students with deeper understanding of questions of school violence and bullying, that is necessary for qualified prevention and correction of these phenomena. Students will be led to sensitive approach in solving school violence by analyzing series of model situations. Furthermore students will assume basic preventive and intervantional strategies. |
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, předpokládá se celková časová zátěž studenta 125 hodin, z čehož 12 hodin činí přímá výuka. |
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004. BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha : Albatros, 2006. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha : Eurounion, 1996. WEBSTER-DOYLE, T. Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha : Pragma, 2002. |
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na prezenční části výuky a na základě odevzdání samostatné písemné práce. |
|
||
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)
1. Introduction. Basic terminology, study literature and further sources of information. 2. Violence and bullying in children's collective - situation in Czech Republic. 3. Causes of delinquent behavior among youth. 4. Legislative and methodical measures for prevention and resolution of school bullying 5. Typical situations of school bulling, case studies. 6. Psychology of bully and victim. 7. Specific and non-specific prevention of violence and bulling 8. Detection and diagnosis of violence and bullying 9. Means of intervention when bullying is detected 10. Professional team cooperation in preventing and solving school bullying. |