SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Discipline - OKBO1P125A
Title: Školní kázeň
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Pre-requisite : OKBO1P107A
Annotation -
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2019)
The course introduces students to school discipline/school discipline issues. It deals with manifestation of pupil misbehaviour at school and its roots. It looks into ways of preventing pupil misbehaviour and it offers possible solutions. Students are also introduced to the conduct disorder problematics.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2019)

To introduce students to the problematics of pupil behaviour at school in general and also to view specific disciplinary issues.

To bring attention to close relationship between school discipline issues and conduct disorders.

To present possibilities of working with discipline issues at school and to present possibilities of working with pupils with conduct disorders.

Descriptors - Czech
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (03.02.2022)

 

 

 

Literature - Czech
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)

Literatura:

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha : TRITON, 2016.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové : Kotva, 2001.
MÜLLER, O. aj. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001.
ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999.

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášky, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Školní kázeň“ najdete pod názvem SKOK2022. Zápisový klíč je skok2022.

Requirements to the exam -
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (16.02.2020)

Active participation in seminar work and timely elaboration of given tasks (e.g. analysis of discipline issue case at school, occurrence of conduct disorders at school, working with conduct disorder at school).

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. Look through pp. 90 - 131. 

Syllabus -
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2019)

1. Manifestation of pupil misbehaviour at school,

2. Laws and regulations related to school discipline/ school discipline issues,

3. Institutions which help schools with prevention and deal with discipline issues,

4. Roots /causes of noncompliant behaviour in pupils,

5.Prevention and ways of dealing with discipline issues at school,

6. Conduct disorders,

7. Classification of conduct disorders.

Course completion requirements
Last update: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (03.02.2022)

Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu.

Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu
Rozveďte odpověď na otázku, co považujete za neuralgický bod školní kázně.
Jiná formulace úkolu: Co (Vám) brání v zajišťování a budování zdravé kázně ve škole? K vypracování úkolu nepoužívejte řádnou literaturu. 

Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html