SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Graphics Software Practice – Design - OKBI2I123B
Title: Praktikum z grafického software - design
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKBI1I132B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Incompatibility : OKBI2I122B
Pre-requisite : OKBI2I107A
Is incompatible with: OKBI2I122B
Annotation -
Last update: Mgr. Stanislav Lustig (25.09.2018)
The mission of the Graphics Software Practice - Design course is to achieve the student's understanding of basic principles and methods of processing graphic data on the computer, thus creating conditions for effective creative work with graphic tools, and through them with the graphics information on computer. At the same time, is the mission of course to induce basic theoretical background and competence to further develop of students in the direction of 3D graphics, multimedia applications and authorial approach to the use of graphic data in different types of documents. Objective of the course Computer Graphics is in mastering the knowledge and activities in the field of computer graphics related to managing working with graphical data and the use of graphic information with the support of computers, including knowledge of the various ways of acquiring and editing of graphic data and characteristics of the corresponding facilities and programs. The course content focuses on relevant theoretical foundations of computer graphics from the computer science, physics, biology and psychology, principles and algorithms of processing graphic data on the computer and its features, specifications, options, types and sources of image data, processing colors, types and properties of graphic formats , application of bitmap and vector graphics, hardware for processing and graphics programs for creating and processing graphics.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Stanislav Lustig (25.09.2018)

DVOŘÁKOVÁ, Z. DTP a předtisková příprava. Brno : Computer Press, 2015.
FOLEY, J., D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005.
HOROVÁ, I. 3D modelování a vizualizace v AutoCadu. Brno : Computer Press, 2008.
KADAVÝ, D., PÍRKOVÁ, K. CorelDRAW X4. Brno : Computer Press, 2009.
KOLEKTIV. Adobe Illustrator CS3.  Brno : Computer Press, 2015.
KOLEKTIV. Adobe Photoshop CS3. Brno : Computer Press, 2015.
KOLEKTIV. Cinema 4D R10.  Brno : Computer Press, 2008.
NĚMEC, P.. GIMP 2.8 uživatelská příručka pro začínající grafiky.  Brno : Computer Press, 2013.
ROUBAL, P. Kreslení a grafika. Praha : Computer Press, 2010.
TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007.
3D grafika jako na dlani. Dostupné z URL: < http://www.3dscena.cz >.
3D software - server o programech Cinema 4D.  Dostupné z URL: < http://www.3dsoftware.cz >.
3D Total - The CD artists home page. Dostupné z URL: < http://www.3dtotal.com >.
Digineff - wbové stránky o digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz >.
Grafika on-line. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz >.
Pixel - 2D/3D grafika a animace, digitální video a zvuk. Dostupné z URL: < http://www.pixel.cz >.
Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz/ >.
Software pro 3D grafiku a animace Maxon CINEMA 4D, VRay, RPC, XFrog. Dostupné z URL: < http://www.cinema4d.cz/ >.
Materiály k výuce předmětu na serveru MOODLE. Dostupné z URL: < http://moodle.pedf.cuni.cz/ >.
Textové materiály, prezentace a grafické soubory distribuované v průběhu semestru.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Stanislav Lustig (25.09.2018)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu

•     Zpracování samostatného projektu dle konkrétní specifikace (specifikace zadání nejpozději měsíc po zahájení) a následná prezentace a obhajoba.

•     Jednotlivě vypracované pracovní etudy zaměřené na jednotlivá dílčí témata.

•     Odevzdání zápočtové práce i etud dle dispozic vyučujícího, struktura a ostatní náležitosti dle upřesnění (nejdéle měsíc před odevzdáním) v rámci zápočtového týdne.

•      Obhajoba projektu dle pokynů vyučujícího. Pro udělení KZ je nutné splnění všech podmínek!

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Stanislav Lustig (25.09.2018)

Pokročilá práce ve vektorovém grafickém editoru

Programování 3D aplikací OpenGl

2D objekty, transformace ve 2D, 3D objekty, transformace ve 3D, práce se scénou, pohyb, animace
3D Grafické editory

Možnosti 3D modelováni, představení produktů, modelovací techniky

Cinema 4D
Úvod - orientace v 3D prostoru (otočeni, přiblížení, pohledy, ortogonálni, perspektivní zobrazeni), transformace, grafická primitiva, rendering
Základy modelování - boolean, loft, extrude, polygon mesh modeling
Textury - materiály, bitmapové textury, tvorba textury, pokročilé materiály
Osvětlení - typy světel, barevné filtry, stíny, světelné atributy materiálu
Rendering - pokročilé nastaveni renderingu, pluginy, síťový rendering
Kamera - typy kamer, pohyb kamery, parametry kamery
Animace - klíčové snímky, animace po křivce
Pokročilé modelovací metody - částicové systémy, atmosférické efekty

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html