SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Botany of Vascular Plants - OKBB4B032A
Title: Botanika semenných rostlin
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKBB4B044A
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)
The course is focused on the anatomy, morphology, physiology, systematics and ecology of higher seed plants (Cormophyta, mainly Pinophyta and Magnoliophyta). Emphasis is placed on the use of some representatives in environmental practice and didactic use in the teaching of botany at elementary schools and gymnasiums. The conclusion of the course is dedicated to invasive plants, plant ecology, legislation and plant protection. The course includes practical courses and field-trip into the Botanical Garden in Prague.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)

Seznámit studenty se základy anatomie, morfologie, fyziologie, systematiky a ekologie vyšších semenných rostlin včetně didaktického využití na ZŠ a SŠ.

Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (13.09.2023)

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 630 min./semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování.

MS Teams – odkaz na team:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)

Čeřovský a kol. (2009): Botanicky významná území České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha.

Deyl, M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha.

Dostál, P. (2008): Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. PedF UK, Praha.

Dvořák, P. (1991): Cvičení z fyziologie rostlin. Univerzita Karlova. Praha.

Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha.

Chytrý a kol. (2010): Vegetace České republiky. Academia, Praha.

Kincl, M., Krpeš, M. (1994): Fyziologie rostlin. Ostravská univerzita. Ostrava.

Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha.

Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha.

Procházka, S et al. (1998): Fyziologie rostlin. Academia. Praha.

Skoumalová, A., Hrouda, L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia, Praha.

Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha.

Úředníček a kol. (2009): Dřeviny české republiky. Lesnická práce s.r.o., Písek.

Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha.

aktuální literatura a internetové zdroje

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)

Přednášky:

1. Pletiva vyšších rostlin – definice, klasifikace a charakteristika pletiv podle funkce, příklady.

2. Vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) – anatomie, morfologie a fyziologie, funkce, metamorfózy.

3. Generativní rostlinné orgány (květ, semeno, plod) – anatomie, morfologie, fyziologie a funkce květu, květenství, vznik semene a plodu, souplodí a plodenství, rozšiřování semen a plodů. Typy opylení a oplození u nahosemenných a krytosemenných rostlin,.

4. Fyziologie rostlin 1: rostlina a voda - fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní), kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace; minerální výživa rostlin - biogenní prvky, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické); fotosyntéza - základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu.

5. Fyziologie rostlin 2: Respirace - procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí; regulace růstu a vývoje - regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita; ontogeneze rostlin - ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů, opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin; pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie).

6. Nahosemenné rostliny (Gymnospermae) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR.

7. Krytosemenné rostliny (Angiospermae): dvouděložné rostliny (Magnoliopsida a Rosopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR.

8. Krytosemenné rostliny (Angiospermae): jednoděložné rostliny (Liliopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR.

9. Ekologie rostlin – rostlinná společenstva ČR, biomy, symbióza, parazitismus a hemiparazitismus, saprofytismus, „masožravé“ rostliny, příklady.

10. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin. Ekologie rostlin.

 

Praktická cvičení:

1. Anatomie, morfologie a fyziologie rostlin.

2. Nahosemenné rostliny – interaktivní práce s vybranými zástupci.

3. Krytosemenné rostliny – interaktivní práce s herbářovými položkami a živými přírodninami vybraných zástupců.

4. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (11.09.2023)

Zápočet: odevzdání fotoherbáře, poznávačka rostlin.

Zkouška: písemná zkouška v rozsahu učiva (viz sylabus).

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. (13.09.2023)

Studijní opory viz MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekAtg-F_Xjebsh1-BYwJAwKYwDrW4kHH9Qgm7TSeWaI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=77b0f5b1-9f85-46fd-a8c3-681388560b68&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html