SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human Biology II - OKBB4B023A
Title: Biologie člověka II
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Pre-requisite : OKBB4B011A
Annotation -
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (10.09.2021)
Human Biology II. course builds on Human Biology I. and further develops students' knowledge in the field of human body biology. In this course, we will focus on two main thematic blocks. The first will be human physiology and the second will be human genetics and population genetics. Students will gain an overview of the structure and function of the main physiological systems of our body. In addition to classical, systemic, physiological processes, we will deal on the one hand with cell-level management and sub-cellular processes (especially with regard to the organization and use of the human genome) and on the other hand the structure and development of human populations and the events governing this development.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (28.01.2022)

V případě nepříznivé pandemické situace:

Výuka předmětu bude probíhat distančně na platformě MS Teams (odkaz dostanou studenti mailem na začátku semestru). Přednášky (bloková výuka) proběhnou online, studenti budou mít k dispozici jejich záznamy pro pozdější použití.  Cvičení proběhne distanční formou zadávání samostatné práce a jejím průběžným odevzdáváním on-line.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 109 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden (polovina přednášky a polovina cvičení) pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 10 min., resp. 20 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (22 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (12 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (15 a 30 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (28.08.2019)

Ganong WF. Přehled lékařské fyziologie. Galén, 2005

LANGMEIER M a kol. Základy lékařské fyziologie. Grada Publishing, 2009

ROKYTA R a kol. Fyziologie (pro bakalářská studia). Galén, 2016

Silbernagl S, Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Grada, 2004 (poslední anglické vydání: Color Atlas of Physiology, 7th edition. Thieme, 2015)

Trojan S. a kol. Lékařská fyziologie. Grada-Avicenum, 1999

SILBERNAGL S, LANG F. Atlas patofyziologie. Grada, 2012

KITTNAR O a kol. Lékařská fyziologie. Grada, 2011

WIDMAIER EP et al. Vander‘s Human Physiology, 14th edition. McGraw-Hill Education, 2016

GUNGA H-Ch et al. Human Physiology in Extreme Environments. Academic Press, 2015

 

Jobling, M., Hurles, M. and Tyler-Smith, C. Human evolutionary genetics: origins, peoples & disease. Garland Science, 2013

Strachan, T., Read, A. and Strachan, T. Human molecular genetics. 4th. New York: Garland Science, 2011

Cavalli-Sforza LL, Bodmer WF. The Genetics of Human Populations. Dover Publications,  1999.
 
Cavalli-Sforza LL, Menozzi P, Piazza A. History and Geography of Human Genes. Princeton University Press, 1994
 
Stoneking M. An Introduction to Molecular Anthropology. Wiley-Blackwell, 2017
 
Nussbaum, R.L., McInnes, R.R. and Willard, H.F., 2015. Thompson & Thompson Genetics in Medicine. Elsevier Health Sciences, 2015
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (10.09.2021)

Hlavní tematické bloky kurzu:

Základy fyziologie buňky - základní životní fukce buňky, transport, buněčná membrána, transport přes membránu a rovnováha iontů na membráně, kontakty mezi buňkami

Fyziologie svalu a nervosvalové ploténky - svalové vlákno, kontrakce, aktin, myozin a další svalové bílkoviny, propriorecepce, svalové vřeténko

Dýchání a acidobazická rovnováha organismu - základní stavba dýchací soustavy, dýchací svaly, respirační kvocient, řízení dýchání, dýchací rytmus, výměna dýchacích plynů, pneumothorax, tracheotomie

Ledviny, hospodaření s vodou a homeostáza - nefron, glomerulus + tubulární část, glomerulární filtrace, tubulární (re)absorbce a sekrece, vliv ledvin na acidobazickou rovnováhu, systém renin-angiotensin

Výživa, trávení a metabolismus - funkce gastrointestinální soustavy, regulace funkce, trávicí enzymy, tělesná teplota a její regulace

Fyziologie kardiovaskulárního systému a fyziologie krve - krevní buňky, hemoglobin, transport O2 a CO2, acidobazická rovnováha krve, imunita, protilátky, hemostáza, převodní systém srdeční, srdeční práce, projevy srdeční činnosti, ejekční frakce, vasodilatace, vasokonstrikce

Hormony a jejich vliv na regulaci, vývoj organismu a rozmnožování - hypotalamo-hypofyzální osa, somatotropin, osa hormonů štítné žlázy, nadledvin, a pohlavních hormonů, endokrinní funkce slinivky, epifýza

Fyziologie nervové soustavy - neuron, synapse, klidový a akční potenciál, základní stavba CNS a dělení periferního nervového systému, reflex, motorika, funkce mozečku, bazálních ganglií, limbický systém, šedá kůra koncového mozku

Fyziologie smyslového vnímání - zrak, sluch, statokinetický aparát vnitřního ucha, chuť, čich, kůže a kožní receptory

Lidský genom - celková organizace, geny, jejich vnitřní struktura, genová exprese a její regulace, epigenetika, mutace jako zdroj variability a chyb v lidském genomu

Technologie výzkumu DNA

Variabilita lidských populací a metody jejího zkoumání - genetická historie našeho druhu, demografické procesy v minulých generacích a jejich vliv na formování současné genetické variability člověka, starodávná DNA (aDNA)

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (23.02.2023)

Podmínky zakončení předmětu (budou upřesněny na první přednášce):

zápočet:

- splnění zadaných úloh na cvičení

- samostatné vypracování, odevzdání (a moje schválení) písemných protokolů z jednotlivých témat cvičení (bližší specifikace bude poskytnuta na úvodním cvičení, respektive v úvodním výukovém bloku kombinované formy předmětu) - bude probíhat v MS Teams

zkouška:

- písemný test

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (18.03.2024)

MS Teams: PEDF-Biologie člověka II | Obecné | Microsoft Teams

Elektronická učebnice fyziologie, Fyziologický ústav 1. LF UK v Praze (http://fyziologie.lf1.cuni.cz/ucebnice)

http://www.wikiskripta.eu/w/Port%C3%A1l:Fyziologie

10H přímé výuky, z toho 6H přednáška, 4H seminář/laboratorní praktikum, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), vypracování projektu na zadané téma, práce zadávána přes v MS Teams, účast na diskusním fóru v MOODLu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html