Annotation: The origin of the culture and the art, present theories and hypothesis ? paleolit, neolit. Biological and cultural
antropology. Primary and secondary function of the art in human culture and changes of them since the beginning until now.
Material and spiritual art culture, unity of human mind and world. Material, function and using of creation, relation of utility and
aeshetic aspects. Subject, topic and form of the art work. Comparative analyses, vertical and diagonal section throught the
expression of art culture in artefacts different hictorical epoch geographical, etnographical and religionistic and thought
streams and tendency human culture. Art like ?unconscious history of the humanity? (Adorno), like a code and
self-consciousness of human culture. Artistic and visual culture, possibilities, functions and determinants in cultures and
civilizations since the beginning until now.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Stručná anotace předmětu: Vznik kultury a umění, současné teorie a hypotézy - paleolit a neolit. Biologická a kulturní
antropologie. Primární a sekundární funkce umění v lidské kultuře a jejich proměny od počátků do současnosti. Hmotná a
duchovní výtvarná kultura jako hlediska a hypostáze jednoty lidské mysli a světa. Materiál, funkce a užití výtvoru, vztah
utilitárních a estetických aspektů. Námět, téma a forma výtvarného díla. Komparační analýzy, vertikální a diagonální
průřezy projevy výtvarné kultury a umění v artefaktech odlišných historických epoch geografických, etnografických,
náboženských a ideových proudů a tendencí lidské kultury. Umění jako "nevědomý dějepis lidstva" (Adorno), jako kód a
sebeuvědomění lidské kultury. Umělecká, výtvarná a vizuální kultura, její možnosti, funkce a determinanty v kulturách a
civilizacích od počátků do současnosti.
Aim of the course -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Result of education: To motive the students in their interests of the art history as a scientific human studies discipline, to build their functional vocabulary of therms. Precision of artificial impressions.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Cíl výuky: Cílem tohoto oborového prosemináře je motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na obecné nadčasové problémy teorie umění a estetiky a dalšího rozvoje oborového myšlení. V oblasti oborové terminologie přesvědčit studenty o nezbytnosti postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy, se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku.
Literature -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
BECKER, U.: Slovník symbolů. Portál, Praha 2002
BLAŽÍČEK, O.J, KROPÁČEK, J.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1990
COOPEROVÁ, J.C.: Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů. Praha, Mladá fronta 1999
Dějiny českého výtvarného umění I/1,2. Praha, Academia 1984.
HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, Mladá fronta 1991.
GARBINI, G.: Starověké kultury předního východu. Artia, Praha 1983.
LOMMEL, A.: Pravěk a umění přírodních národů. Artia, Praha 1981.
PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1-12. Odeon, KK, Balios, Praha (vydání od r.1991)
ROYT, J., ŠEDINOVÁ, H.: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské
ikonografii. Praha, Mladá fronta 1998.
SOUKUP, V.: Přehled antropologických teorií kultury. Portál, Praha 1999.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
KULKA,J. Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
WELTONOVÁ,J. Jak vnímat obrazy. Bratislava : Perfekt, 1995. ISBN 80-85261-81-ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Teaching methods -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Forms of teaching: lecture 2 /seminar 0
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Formy výuky studijního předmětu : přednáška 2 seminář 0
Requirements to the exam -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Claim to classified C: To write an individually seminarwork.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
Požadavky ke zkoušce: Úspěšné splnění seminární práce
Formy kontroly předmětu: zk
Syllabus -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Contents (Syllabus): The basic problems of art culture theory, main principles of their evolution. Art and comunication, expresions. Artist - artwork - reality, psychological and social aspects.
Keywords: The artist, artwork, expresion, communiciation, form, language, painting, sculpture, architecture, history and historiography of arts, interpretation.
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (13.07.2010)
Obsah: Obecné problémy teorie výtvarné kultury. Základní principy jejího vývoje.Teorie umění a estetika. Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho psychologické a sociální aspekty.
Klíčová slova: Umělec, umělecké dílo, smysl a význam umění, umění jako výraz, komunikace, forma, jazyk, prostředek komunikace, malířství, sochařství, architektura, historie a historiografie umění, interpretace.