SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Romistic Studies - OKB7318317
Title: Romistika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNS1S117A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Is interchangeable with: OB7218317
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The historical development of the Romistic studies, the current status and importance of the Romistic studies, the importance of studying history for understanding the Roma national minority. Roma in India. Persecution of Roma, assimilation efforts, genocide of Roma, post-war development and the present. Roma language and communication, general characteristics of Roma language, dialect groups. Education of a Roma child. Present. Preparatory classes, teacher's assistant, some approaches to Roma's education abroad. Cultural development of Roma, confrontation of tradition and present. Roma's verbal works, contemporary magazines, newspaper and publications.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (28.01.2018)

Cina, S., Cinová, E. Využitie rómského jazyka na 1. stupni ZŠ. (online). 2010 (cit. 2013-01-15). Dostupné z: http://www.mpc-edu.sk/library/files/romsky_jazyk.pdf.

Horňak, L. Rómsky žiak v škole. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-8068-356-5.

Liégeois, J. P. Rómovia, Cigáni, Kočovníci. Bratislava: Informačné a dokumentačné stredisko o Rade Európy, 1995, s. 253. ISBN 80-967380-4-6.

Nečas, C. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Masarykova univerzita, Brno, 1994.

ISBN: 8021009454.

Nečas, C. Romové v ČR včera a dnes. Olomouc 1994. ISBN: 978-80-244-0497-4.

Šebková, H. Bilingvismus Romů v České republice. In Balvín, J. a kol. Romové a pedagogika. Ústí n. Labem: Hnutí R, 2000, s. 94. ISBN 80-902461-3-3.

Školský zákon (online).Bratislava: minedu, 2008. Dostupné na:

www.http://www.minedu.sk.

Šotolová, E. Vzdělávání Romů. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Štátny vzdelavaci program Rómsky jazyk a literatúra: príloha ISCED I. (online). Bratislava: minedu, 2011. Dostupné z: www.statpedu.sk/files/documents/svp/1stzs/isced1/vzdelavacie_oblasti/romsky_jazyk_isced1

Výchova a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. (online). 2008. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program/Statny-vzdelavaci-program-pre1-stupen-zakladnych-skol-ISCED-1/Vychova-a-vzdelavanie-ziakov-so-SVVP/Vzdelavanie-ziakov-zo-socialne-znevyhodneneho-prostredia.alej.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (28.01.2018)

Nejvýznamnější historické souvislosti důležité pro pochopení Romů v současnosti:

-          Romové na území Indie

-          nejstarší zprávy o jejich pobytu v Evropě, na našem území

-          pronásledování Romů v 15., 16., 17. a v první pol. 18. století

-          asimilační snahy Marie Terezie a Josefa II.

-          Romové v Českých zemích a na Slovensku do r. 1918

-          pronásledování Romů v období II. sv. války

-          poválečný vývoj do r. 1989.

Romský jazyk a komunikace:

-          jazyková bariéra jako jedna z příčin zaostávání romských žáků

-          konference a dokument vztahující se k neteritoriálním jazykům

-          základní charakteristika romského jazyka.

Výchova a vzdělávání romských žáků:

-          některé možnosti pozitivního ovlivnění školní neúspěšnosti

-          přípravné třídy

-          asistenti pedagoga

-          celodenní výchovný systém a další.

Současné publikace, časopisy, noviny, organizace (International Romani Union) a další.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (30.01.2018)

Studium literatury,účast na přednáškách, splnění zápočtového testu.Zápočet lze 1x opakovat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html