|
|
|
||
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
The aim of course is introduce students to the opportunities for the communication skills improvement in children and pupil of preschool and early school age and to the approaches to prevent the emergence of communicative disability. |
|
||
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
ALLEN, E. K. – MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte. Od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. BARTOŇOVÁ, M.; BYTEŠNÍKOVÁ, I.; VÍTKOVÁ, M. et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. KLENKOVÁ, J.; BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. KLENKOVÁ, J.; KOLBÁBKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2005. KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011. KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. Praha: Galén, 2009. LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013. |
|
||
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
Tematické okruhy:
Úvod do logopedie. Organizace logopedické intervence v ČR. Základní pojmy – komunikace a její formy, řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost. Základní pojmy z lingvistiky a fonetiky – samohlásky, souhlásky, artikulační okrsky, slabika, melodie, tempo. Fyziologické předpoklady řeči – dýchání, tvorba hlasu, artikulace (artikulační ústrojí), sluchový orgán, centrální nervová soustava. Ontogeneze řeči – chronologické hledisko (prenatální, preverbální, verbální etapa), lingvistické hledisko (jazykové roviny), receptivní a expresivní složka řeči. Podmínky optimálního vývoje řeči u dětí předškolního věku. Vývoj dětské řeči ve vztahu k dalším dílčím oblastem – řeč a motorika, řeč a smysly (sluch, zrak), řeč a lateralita, řeč a myšlení, řeč a paměť. Logopedická prevence v předškolním věku. Péče o správný řečový vývoj dítěte v předškolním věku (podmínky pro správný vývoj, podpora rozvoje řeči, zásady podpory komunikace, role učitelky / učitele MŠ v rozvoji řečových a komunikačních dovedností dětí předškolního věku). Náměty pro praxi. |
|
||
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.10.2019)
Active participation in seminars (attendance min. 75 %), presentation and seminar paper on issue in the area of prevention the emergence of communicative disability and/or communication skills improvement in children and pupil of preschool and early school age. Written test (pass – 75 %, 2 resits) |