SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Play and Learning Theory and Teaching Methods - OKB7315206
Title: Teorie hry a učení s didakt.
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB01N123A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Interchangeability : OB7215206
Annotation -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
The course analyses the basic theoretical standpoint of play, its signs, developmental stages and the functions of children?s play. It analyses play and learning, its cognitive and social role in the development of the preschool child. In practice, students observe and then analyze play, prepare reviews of current journal articles and books related to the given topic.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)

Cílem je seznámit studenty s teoriemi, které se vztahují k objasnění podstaty dětské hry, objasnit jednotlivé druhy her v kontinuitě  s vývojem dítěte, vést k porozumění přínosu hry v kognitivním, sociálním, emocionálním přínosu hry pro děti a pro jejich seberealizaci. Sledovat didaktické přístupy a možnosti diagnostiky prostřednictvím volné hry.

Literature - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2014)

Caiatiová,M.,Delačová,S.,Mullerová,A.Volná hra. Praha: Portál, 1995

Koťátková,S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.

Koťátková,S. Zpracovávání příběhů v dětských hrách. In Problémové dítě a hra. Metod.listy pro předšk. vzdělávání C1.3. Praha: Raabe, 2005, s. 1-20.

Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada publishing, 2008.

Millarová,S.: Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.

Piaget,J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte.Praha: Portál. 2000.

Příhoda,V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1965.

Vymětal,J.,Rezková,V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (31.01.2018)

Zkouška bude obsahovat okruhy z tohoto předmětu Teorie předškolní výchovy III i z předcházejících dvou předmětů Teorie předškolní výchovy I, II, které byly zakončovány zápočtem. Okruhy ke zkoušce budou studentům předány v první třetině semestru. Požadavkem ke zkoušce v prezenčním studiu bude aktivní účast na výuce. V kombinovaném studiu bude zadán seminární úkol (z důvodů menšího rozsahu výukových hodin), který bude tématicky vycházet z jednotlivých částí předmětu a ze zkušeností studentů ze školní praxe. Seminární úkol musí být vyučujícímu doručen 10 dnů před přihlášeným termínem zkoušky s mailovým kontaktem na studenta.

Syllabus -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)

The course analyses the basic theoretical standpoint of play, its signs, developmental stages and the functions of children?s play. Attention focuses on the contribution of play to the group of children in a modern, child-centred nursery school. It suggests several diagnostic guidelines ensuing from play that are important for the choice of adequate approach methods to individual children. It analyses play and learning, its cognitive and social role in the development of the preschool child. In practice, students observe and then analyze play, prepare reviews of current journal articles and books related to the given topic.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html