SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Indroduction to Preschool Education - OKB7315106
Title: Úvod do předškolní pedagogiky
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Interchangeability : OB7215106
Is incompatible with: OKVP14017, OKVP14016
Is pre-requisite for: OKB7315116, OKB7315109, OKB7315210, OKB7315208
Annotation - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)
Obsahem přednášek je uvedení do studia předškolní pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a orientace v systému pedagogických věd se zaměřením na oblast předškolní pedagogiky.
Aim of the course - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2015)

Cílem přednášek je uvedení do studia pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Zorientování se v základních odborných zdrojích a pravidla jejich citování.

Literature - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2014)

HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5. 

ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha, VŠCHT 2005, ISBN 80-7080-573-0.

KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana KROPÁČKOVÁ. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 87 s. ISBN 80-7290-251-2.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.

PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 80-7178-944-5.

PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.

VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.

VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany: H&H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-x.

Teaching methods - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2015)

·         přednáška,

·         skupinová práce,

·         samostudium

Requirements to the exam - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (30.11.2015)
  • aktivní účast,
  • samostudium,
  • zápočtový test (1 řádný + 2 opravné termíny)

 

Syllabus - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2015)
  • Pedagogika jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám.
  • Podstata výchovy, vztah výchovy a vzdělávání, výchova jako společenský jev a úloha výchovy ve vývoji člověka.
  • Základní pedagogické pojmy (výchova, vzdělání, učení atd.), cíle výchovy, obsah, metody vzdělávání a organizační formy.
  • Dítě, rodina a jejich postavení v současném světě.
  • Institucionalizovaná výchova (školské systémy, přehled a funkce výchovných institucí, výchovný proces, osobnost učitele, pedagogické problémy).
  • Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, orientace cílů předškolní výchovy, vzdělávací program (RVP PV), současné otázky předškolní výchovy a vzdělávání.
  • Zdroje pedagogických informací (pedagogické knihovny a databáze, pedagogické instituce a ústavy, pedagogické časopisy, vyhledávání pedagogických informací, základní strategické dokumenty).
  • Pravidla citování odborných zdrojů
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html