SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basics in Psychological Diagnostics - OKB7313307
Title: Základy psychologické diagnostiky
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Interchangeability : O07213051
Annotation -
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)
The course maps used diagnostic tools in the field of school and counseling psychology. Points to the tools of psychology (here is the usefulness for teachers) and the pedagogical ones that teachers can use themselves (screening, classroom climate, career guidance).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (14.05.2019)

Základní orientace studentů v diagnostice používané v rámci výchovně vzdělávacího procesu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

http://pages.pedf.cuni.cz/kamv/files/2019/02/440-version1-Pedagogicko-psychologick%C3%A1-diagnostika.pdf

 ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2742-4.

DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4. 5. DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. vyd. Jinočany : H+H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3. 

HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha : UK, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6.

HRABAL, V. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 160 s. 

KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. 1. vyd. Praha : IPPP, 2007. 220 s. ISBN 978-80-86856-42-1.

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. (eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 1. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2012. 344 s. ISBN 978-80-7357-679-0.

MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. 1. vyd. Brno : Paido, 2000. 92 s. ISBN 80-85931-86-9. 

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3., přepr. a dopl. vyd. Praha : Grada, 1997. 456 s. ISBN 80-7169-512-2.

SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje. 1. vyd. Ostrava : OU, 2005. 78 s. ISBN 80-7368-084-X.

ŠNÝDROVÁ. I. Psychodiagnostika. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2165-1.

ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2013. 232 s. ISBN 978-80-262-0368-1.

TRPIŠOVSKÁ, D. a kol. Psychologická diagnostika pro učitele. 1. vyd. Ústí nad Labem : UJEP, 1997. 90 s. ISBN 80-7044-159-3. 54. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7. 116 

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 207 s. ISBN 80-7178-544-X.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (14.05.2019)

Seminární práce, ve které studenti prokazují schopnost pedagogické diagnostiky v oblasti školní zralosti či kariérního poradenství. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (20.05.2019)

 

 

1. Školní zralost

 

-      zralost (kontinuum zralost -- nezralost; parciální nezralost)

-      nezpůsobilost

-      připravenost

J  K čemu jste zralí či nezralí, nezpůsobilí, nepřipravení ve vašem životě ?

 

·       složky zralosti ( podle Morávka):

screaning/ individuálně

 

percepčně kognitivní zralost

-      percepční zralost ( Y Orientační test dynamické praxe, Reverzní test, Frostigová)

-      rozumové schopnosti

-      schopnost analytického myšlení (vztahy, podstatné znaky)

-      realistické chápání světa, kontrola reality ( Y rozhovor, WISC III,  WPPSI,ROR, Znalosti )

-      zájem o nové poznatky

-      chápání symbolů

-      řeč

-      paměť a učení (Y WISC III, SON -R)

-      verbální schopnosti (Y rozhovor, WPPSI, WISC III)

-      pozornost

-      vizuomotorická koordinace ( Y kresba, Jiráskův test školní zralosti)

-   testy specifických schopností – test rizika poruch SPU pro před¨školáky

citová zralost

-      kontrola afektů a impulsů ( chování, ROR)

-      úkolová zralost ( pracovní zralost – pozorování, explorace, anamnéza)

-      přiměřená zralost osobnosti

-      motivace

sociální zralost

-      adaptace na dětskou skupinu (sociální zájem a chápání sociálních norem)

-      separace od matky

-      chování k autoritám

-      samostatnost, ovládání „na dálku“

-      sociální návyky (Y Vinelandská škála sociální zralosti)

 

·       příčiny nezralosti

-      nedostatky ve výchovném prostředí a působení

-      nepříznivý somatický vývoj

-      neurotický vývoj, povahové rysy

-      rané poškození CNS

-      mentální defekt

 

·       screeningové vyšetření školní zralosti

- rozhovor, anamnéza, kresba

Y Jiráskův test školní zralosti 1970 (Artur Kern 1963)

 

·       podrobné vyšetření školní zralosti

Y Edfeldtův Reverzní test

Y Dětský Raven, PDW, WPPSI, WISC III

SON-R

IDS

Y Frostigové Vývojový  test zrakového vnímání

Y Vinelandská škála sociální zralosti

Y Zkouška znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová  1976)

Test rizika SPU

 

2. Vyšetření SPU, LMD, ADD, ADHD

·       spolupráce psychologa, pediatra, pedopsychiatra, neurologa, pedagoga

·       informace od rodičů, dlouhodobost jevu

·       chování dítěte při vyšetření

·       testové výsledky

·       širší a užší pojetí

 

·       organicita

 

·         SPU    - intelekt

-       specifické zkoušky

-       percepční

-       zrak

-       sluch

-       diferenciace

-       A/S

-       Čtení ČQ, porozumění, chybovost

-       Psaní – opis, přepis a diktát (dysgrafie, dysortografie)

-       Specifické dyskalkulické vyšetření

 

·       LMD, ADD, ADHD - přehled základních znaků

-      poruchy pozornosti a soustředění

-      hyperaktivita, hypoaktivita

-      impulsivita, emoční labilita

-      percepční poruchy

-      poruchy motorické koordinace

-      poruchy učení

-      poruchy myšlení, řeči a paměti

-      neurologické poruchy

-      sociální abnormity

-      celkový nerovnoměrný vývoj

-      specifické testové výsledky – horší obraz v performačních úlohách

 

Y Číselný čtverec, Test obkreslování, Bender gestalt test, Test cesty TMT, Rey-Osterriethova komplexní figura, WISC III, SON-R, ROR, Frostigové Vývojový test zrakového vnímání, Bender-Gestalt, Míkův Orientační test dynamické praxe, Test laterality

 

 

3. Poruchy chování

-      socializované chování

-      nesocializované

-      agresivní

-      bez agresivity

-      dítě hendikepované, nemocné

 

typy problémového chování –rizikové chování

-      odmítnutí všeobecně přijímaných hodnot (akcentované chování, disociální, asociální; odmítání běžného občanského scénáře : práce, rodina)

-      odmítnutí rodinných hodnot

-      agresivní

-      útěky z domova

-      lhavost

-      krádeže

-      alkohol, drogy

-      sexuální excesy

-      sebepoškozování

 

4. Testy profesní orientace, volby povolání

·         intelekt v několika složkách

·         paměť

·         testy osobnosti

·         testy - dotazníky zájmů, profesní motivace

·         event. testy stylů učení

·         dotazníky – Info ze školy, rodiny, od respondenta

 

5. Rodinné vztahy

 

charakteristiky rodinného prostředí

-      popis a složení rodiny (členové rodiny, vztahová síť, kvalita vztahů)

-      stabilita rodiny (r. úplná, neúplná, nesezdané partnerství, r. doplněná, pěstounská, adoptivní...)

-      rodinné teritorium a historie

-      rodinná atmosféra

-      výchovný styl ( přijetí podmíněné x nepodmíněné, kontrola, autonomie, hranice, odměny a tresty, týrání...)

-      péče a zájem o dítě

-      rodinné hodnoty

-      kvalita vztahů

-      ekonomická situace

 

stabilita rodiny (Dunovský) :

-      rodina pevná

-      narušená

-      rozvrácená

 

Děti ohrožené prostředím – často v rodině:

1.     týrání

2.     zneužívání (kontaktní, nekontaktní, Munchhausen by proxi)

3.     zanedbávání

4.     psychická deprivace

 

Rizikové faktory vztahové patologie v rodině

(na straně rodičů, dítěte, prostředí)

 

Diagnostické postupy:

Klinické metody (rozhovor, pozorování)

Projektivní techniky

Speciální posuzovací škály

Terapie

Údaje o rodině: - struktura a organizace

-       kvalita komunikace a interakce

-       klima

-       kvalita a intenzita dyadických vztahů

-       vývojové aspekty

-       orientace rodiny

-       funkčnost rodiny

 

 

Metody – rodinné X individuálně administrované

Rodina: rodinný ROR, TAT, Ostrov rodiny, Mapa rodiny, Model rodiny, Rodinné konstelace,

              Rodinný scénotest

              Kresba rodiny, začarovaná rodina

 

Individuálně:

Bene-Antony, ADOR, Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině, dotazník hyperprotektivity, Diagnostický inventář rodičovských postojů, projektivní techniky, scénotest, kresba, Kresba rodiny, začarovaná rodina doplňování vět, příběhů, TAT, interpretace obrázků)

 

faktory mající vliv na efekt rozvodu na dítě (Wallerstein) :

-      věk dítěte

-      pohlaví

-      vývojový stupeň

-      postavení mezi sourozenci

-      tenze a konflikty v rodině

-      rodičovská zralost

-      vyrovnání se rodičů s rozvodem

-      kvalita rodičovských rolí

-      socioekonomická úroveň rodiny

-      sociální pomoc rodině

 

testy     – Anthony – Been apod.

-          projektivní techniky

-          interpretace

-          intervence

 

6.Diagnostika třídy, třídního klimatu, diagnostika skupiny

materiály dr.Braun

Ø  zásady

Ø  diagnostika: metody klinické X standardizované

SORAD, B3, B4 další dotazníky, projektivní techniky, pozorování kolektivu při práci, hře, společné úkoly, úkoly vyžadující spolupráci …..

Ø  interpretace

Ø  intervence, práce se třídou

 

7. Psychické poruchy – souvisejí s poruchami chování

-      psychosomatické poruchy

-      autismus

-      MR

-      schizofrenní poruchy

-      emoční, afektivní poruchy, úzkostné poruchy

-      deprese u dětí

-      poruchy příjmu potravy

-      poruchy chování, abůzus návykových látek, rizikové chování

-      poruchy psychosexuálního vývoje – sex. identifikace, role, preference, chování

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (14.05.2019)

Podmínky udělení zápočtu budou upřesněny v průběhu prvního semináře. 70% docházka

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html