SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Rudiments of Music Education II - OKB7308136
Title: Základy HV pro specializaci HV II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 9 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)
More elaborate studies in the following fields: Fundamental knowledge in international and Czech music history including listening, playing songs on soprano flute, singing, piano playing, and timing preschool songs.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Cílem semináře Základy Hv  II I  je uvést posluchače do studia hudební výchovy, poskytnout  jim  základní informace z oblasti základů světových a českých dějin hudby, položit základy hudebně psychologických znalostí důležitých pro integrativní hudebně pedagogické projekty. Významným cílem předmětu je připravit studenty na dílčí zkoušku z této discipliny na konci druhého semestru studia.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

ZENKL.L. ABC hudební nauky. Praha.Praha: Editio Barenreiter, 2003, 8. vydání, s.197,  ISBN: 80-86385-21-3.

DANIEL,L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. Praha: Panton 1987, 12. vydání, s.37, 

ISBN:35-091-87.

KODEJŠKA,M.-POPOVIČ,M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

TVRDOŇ,J. Dějiny hudby. Bratislava:SPN 1973, 1.vydání, s.512, ISBN:67-363-73.

KOUTSKÝ,J. Hudba kamarád. Praha:Nakladatelství H+H 1992, 1. vydání,s.33,

ISBN:80-85467-86-0.

Hudební výchova. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683. 

Múzy v škole. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. FHV  UMB, Banská Bystrica,  ISSN1335- 1605       

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V plánovaném rozsahu   celkem 9 přímého vyučování v letním semestru a samostudia budou  při přímém vyučování uplatňovány dialogické metody práce a domácí samostatná domácí práce v oblastech studia doporučené literatury z dějin hudby  a poslechu hudby  vybraných hudebních ukázek, které se vztahují k dějinám hudby. Domácí práce bude definována v rámci úvodního semináře a přednášky. Studentům budou  také zadávány domácí práce k přípravě na závěrečný písemný test z dějin hudby. V seminářích bude kolektivně rekapitulována probraná látka z prvního semestru v oblastech hudební teorie, zpěvu písní pro předškolní děti a jejich dirigování. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia.  Hudebně psychologická témata budou probírána jednak ve formě přednášky a dále pak praktického výstupu studentů, které budou reflektovat teoretické poznání do roviny praxe  s dětmi předškolního věku. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude oznámen i systém  jejího hodnocení. Studenti budou studovat odborný časopis Hudební výchova a pořizovat si výpisky z článků, které se vztahují k hudební pedagogice ve škole.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Průběžné výstupy ve vymezených oblastech (hra  písní na klavír a flétnu, hudebně integrativní seminární práce), dílčí zkouška.

Syllabus - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

Počátky světových dějin hudby až k baroku, Benátská opera, Neapolská opera, Mistr oratoria - Georg Friedrich Händel, Mistr varhaní tvorby - Johan Sebastian Bach, předklasicismus- tzv. Manheimská škola, klasicismus v díle Josefa Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludvika van Beethovena, charakteristika a vybraní zástupci romantismu - Gioacchino Rossini, Edvard   Grieg , Fryderyk  Chopin  a později  Michal Ivanovič Glinka, Petr Iljič Čajkovskij aj., charakteristika novoromantismu v dílech Richarda Wagnera, Franze Liszta, Hectora Berlioze, Modesta. P. Musorgského, Bedřicha Smetany aj.,  Camill Saint-Saens, Georges  Bizet a později impresionismus a jeho představitelé (Cloude Debussy, Maurice  Ravel), současná klasická hudba.

                Počátky české hudební kultury,význam Univerzity Karlovy, husitské písně -mariánské a velikonoční,duchovní písně pražské a táborské, doba renesance - Literátská bratrstva, Kryštof  Harant  z Polžic a Bezdružic, Jan Blahoslav, J.Á.Komenský, doba baroka - Adama Michnu z Otradovic, Pavel Vejvanovský, Jan Dismas Zelenka, Bohuslav Matěj Černohorský, předklasicismus - Fr. V.  Míča, Jan Václav Stamic aj, klasicismus a  představitelé hudební emigrace, domácí skladatelé J.L. Dusík, J. H. Voříšek, později bratři  Škroupovi, Jan Jakub Ryba, František Škroup a jiní, novoromantismus v kontextu se světovou hudbou a díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha, další vývoj v Čechách a na Moravě v dílech  Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka, Josefa Suka, J.B. Foerstera, první polovina 20. století v dílech Bohuslava Martinů, Jaroslava Ježka, konec minulého století a současná česká hudba

Studenti budou mít k dispozici  nahrané ukázky skladeb světové hudby, které dokládají probrané učivo z dějin hudby. Součástí zkoušky bude sluchový test z těchto ukázek. Vzory studijní pomocné literatury a vzory testů z  dějin hudby vypracoval vyučující uvedeného studijního předmětu.

 

Náplní předmětu je utvářet praktické dovednosti ve hře na klavír Zpěv určených písní a jejich doprovod na klavír, včetně elementárních základů taktovací techniky  je  důležitou součástí výuky ve 2. semestru. Všechny písně  interpretují studenti  nejméně ve dvou tóninách pomocí základních akordů T,S,D a ve stylizovaném doprovodu. Do předmětu integruje taky hra na zobcovou sopránovou flétnu. Studenti budou všechny písně, které studují v rámci klavíru také hrát na tento nástroj.

V rámci hudebně psychologické problematiky  se studenti seznámí se základními hudebními schopnostmi, podstatou integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, problematikou RVP pro MŠ z hlediska hudebního. Studenti budou též studovat odborný časopis Hudební výchova a pořizovat si výpisky z článků, které se vztahují k hudební pedagogice ve škole.

Zkouška se skládá:

a)      z písemného testu ze všeobecné hudební teorie

b)      z písemného testu z dějin české a světové hudby

c)      z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby

d)      z individuální praktické zkoušky ze hry určených 20 písní pro předškolní děti

e)      z individuální praktické zkoušky ze hry připravených 5 skladeb pro předškolní děti

f)       z individuální praktické zkoušky ze hry 20 písní na sopránovou zobcovou flétnu

g)      z předložené hudebně integrativní práce (příběhu, pohádky) s komentářem

Entry requirements - Czech
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2010)

Žádné

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html