SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biological Aspects of Health - OKB2317003
Title: Biologické aspekty zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Interchangeability : OB2317103
Is pre-requisite for: OKB2317006, OKB2317007
Annotation -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health. The course analyses health problems of children and adolescents related to lifestyle and chronic health problems. It includes biorhythms in medicine and in pedagogical practice, biological background of allergies and anaphylaxis, frequent immune deficient states, problems of children with immune problems, with diabetes, epilepsy, etc.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)

The aim of the course is to reinforce knowledge of microbiology, immunology, hygiene and epidemiology in terms of the discipline Education towards health.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.09.2020)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 2 kredity. To odpovídá cca 40 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes MS Teams. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh písemné zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literature -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.10.2019)

Čechová, L.; Janalíková, M. Obecná mikrobiologie. 1. vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 190s. ISBN 978-80-7318-516-9

GÖPFERTOVÁ, D. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0

MZd ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3

Schindler, J. Mikrobiologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 223s. ISBN 978-80-247-3170-4

ŠMARDA J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál,2004. 420 s. ISBN 80-7178-924-0

ZLOCH, Z. a kol. Kapitoly z hygieny. Praha : Karolinum, 2003. 159 s. ISBN 80-246-0269-5

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.10.2019)

The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.

 

Syllabus -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2010)

1. Analyses of children?s and teenager?s health issues related to lifestyle and chronic illnesses.

2. Biorhythms in medicine and in pedagogic practices, characteristics (biorhythm as attribute to living organisms; circle: retina - hypothalamus - epiphysis - hypothalamus - hyphenises - human body cells).

3. Sleep, sleep stages and sleep disorders related to school age children.

4. Biological basis for allergies and anaphylaxis. The most common immune deficient stages, chronic fatigue syndrome. Problems in children with compromised immunity systems.

5. Child with diabetes, epilepsy (biological cause, specification in ontogenesis).

6. Biological basis for stress, children?s stressors. Predilection moments of addiction onset.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html