SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School gardens in education - OKB2302029
Title: Školní zahrady jako modelový agroekosystém
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 7 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the structure and functions of controlled ecosystems, including interaction with internal biotic and external systems. Subject of Establishing respectively. completion of subjects Ecology, Selected Environmental Issues and Seminar on Environmental Education. Visiting school gardens is an important part of teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)

Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele s významem a potenciálem školních zahrad ve vyučování a také s tím, jak nejlépe školní zahrady udržovat, co na nich demonstrovat.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Zadaný úkol:

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady.

Požadované údaje:

- poloha,

- rozloha (velikost zahrady),

- popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),

- jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),

- jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),

- kdo se o zahradu stará,

- jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,

- jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),

- kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,

- vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku)

- návrh jedné aktivity na školní zahradě (vzhledem k aprobacvi studenta).

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)

Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe.
Po jednotlivých blocích
1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).
2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.
3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.
4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě.
5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.
6. Financování školních zahrad.
7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.
8. Badatelské aktivity na školní zahradě.
9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.
10. Komunitní plánování školních zahrad.
11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.
12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (21.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi.  

Zadaný úkol:

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady.

Požadované údaje:

- poloha,

- rozloha (velikost zahrady),

- popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),

- jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),

- jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),

- kdo se o zahradu stará,

- jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,

- jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),

- kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,

- vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html