SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Health Literacy - OKB03P408A
Title: Zdravotní gramotnost
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8655
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Pre-requisite : OKB03N302A
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (10.11.2022)
The course presents basic knowledge about human health in a holistic concept, with an emphasis on the health of a preschool child. Attention is paid to the factors determining the health of the child and the possibilities of influencing them in pre-school facilities. The most common health risks and diseases of preschool children are discussed, including training in providing pre-medical first aid.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (10.11.2022)
aim of the course is to provide students with a basic amount of health information related to preschool age and motivate them to actively deepen their own health literacy.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)

Předmět má 1 kredit dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 30 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 4 hodinám, práce se studijními materiály (za celý semestr) 3 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 4 hodin. Příprava na zápočet 4 hodiny.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (01.01.2020)

Bernatová, Eva a kol. Mladý zdravotník. 3. přeprac. a rozšířené vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 81 s. ISBN 978-80-87729-18-2.

Fiala, Miloš a Vilášek, Josef. Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 208 s. ISBN 978-80-246-1856-2.

Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. 263 s. ISBN 80-200-1307-5.

Hanušová, Jaroslava. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3.

Hanušová, Jaroslava. Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 75 s. ISBN 978-80-7290-647-5.

Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0.

Tomanová, Jitka a Kopecký, Miroslav. Úrazy a první pomoc u dětí. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 74 s. ISBN 978-80-244-3506-0.

Základy první pomoci. 2. upravené vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 74 s. ISBN 978-80-87729-22-9.

Zdravotník zotavovacích akcí. 8., přepracované vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 191 s. ISBN 978-80-87729-23-6.

Zvírotský, Michal. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy: učební text pro studenty pedagogických oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 80 s. ISBN 978-80-7290-431-0.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (31.01.2023)

Atest bude udělen na základě:

-aktivní účasti na výuce - účast na praktiku vybraných úkonů předlékařské první pomoci.

- průběžném plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle.

- úspěšném absolvování zápočtového testu (min. 75 %). Test bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky. Budou vypsány tři termíny pro zápočet.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (10.11.2022)

1) Health and disease systemic concept.

2) Determinants of health and health promotion in pre-school setting.

3) Health risks in preschool age.

4) Principles of care for chronically ill patients. The issue of chronically ill children in pre-school facilities.

5) Principles of pre-medical first aid in children.

6) Practical course of selected pre-medical first aid procedures.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html