SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic of science literacy - OKB03B203A
Title: Didaktika přírodovědné pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (32)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Interchangeability : OPB03B203A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (28.01.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata: 1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost. 2) Cíle přírodovědné pregramotnosti. 3) Didaktické zásady. 4) didaktické prostředky. 5) Didaktické přístupy. 6) Vývojová specifika. 7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných. 8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání. 9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba. 10) Příklady dobré praxe.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (16.02.2023)

 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen  klasifikovaným zápočtem a hodnocen 4 kredity. To odpovídá 120 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky (15), která se uskuteční ve dvou dnech, a to 16.2. (Brandýs) a 29.4. (MŠ Semínko, Toulcův dvůr).

Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

 Výuka bude probíhat zřejmě prezenčně, a to díky podpoře z projektu SPIN v tandemu s Mgr. Magdalenou Kapuciánovou, ředitelkou MŠ Semínko v Toulcově dvoře a doktorandkou UJEP.

Studijní materiály máte připravené v moodle v kurzu s názvem „Didaktika přírodovědné pregramotnosti LS 2022“https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048 (platí i 2023)

Zapište se do něj (není automatické, tj. není propojené se zápisem do SIS) pro prezenční i kombinovanou formu výuky.

 

Celkově dostanete během semestru 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce.

 

Pro získání bodů je třeba tyto úkoly odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky.

 

Všechny řádně odevzdané práce přečteme, okomentujeme a obodujeme (0-20). Oprava úkolů ani jejich pozdější odevzdání nebude možné vzhledem k času, které jejich hodnocení vyžaduje a k účelu, ke kterému je budeme využívat (podklady pro reflexi).

 

Celkově je možné získat za kurz 300 bodů. K udělení zápočtu potřebujete 150 bodů. 

Body můžete získat takto: 100 bodů za docházku, 100 bodů za úkoly, 100 bodů za test.

Známky budou získány takto:

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250 – 300 výborně 

 

Test bude realizován ve zkouškovém období dle vypsaných termínů online v prostředí moodle. Nemusí se na něj zapisovat ti, kdo splní podmínku získání minimálně 150 bodů jiným způsobem a stačí jim hodnocení „dobře“.

 

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat  i distančně.

Po ukončení zápisu vám pošlu mail (zkontrolujte si, že máte v SIS unkční mail) s doplňujícími informacemi (odkaz na moodle, data odevzdání dílčích úkolů).

 

 

Zdraví Kateřina Jančaříková

 

Časový harmonogram

 

Přímá výuka

Přednášky:

2

Cvičení:

1

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

12 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

10 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce

10 hodin

Příprava na zápočet

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

 

 

 

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2022)

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 260 stran. ISBN 978-80-7603-051-0.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe, [2017], ©2017. 147 stran. ISBN 978-80-7496-327-8.

Více v moodle https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata: 1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost. 2) Cíle přírodovědné pregramotnosti. 3) Didaktické zásady. 4) didaktické prostředky. 5) Didaktické přístupy. 6) Vývojová specifika. 7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných. 8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání. 9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba. 10) Příklady dobré praxe.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)

viz deskriptory

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2022)

Studijní opory naleznete modle v https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html