|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.09.2018)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s dopady sociálního znevhodnění do vzdělávání dětí a žáků škol a s dostupnými podpůrnými mechanismy. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (09.09.2021)
Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. [They got it! How to support socially disadvantaged children in primary schools.] Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf. NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. [Research and education of socially disadvantaged pupils: Roma pupils, children of foreigners (refugees), theory, research, educational strategies.] Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6. NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. [Assistance in the education of socially disadvantaged pupils.] Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim. HARRY, Beth. The disproportionate placement of ethnic minorities in special education. In: FLORIAN, Lani. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2007. s. 67 – 84. ISBN 13-978-1-4129-0728-6. NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). [System approach to increasing the success of Roma pupils in learning and its experimental verification: (final outcome of the grant project of the Czech Science Foundation No. 406/00/0050).] Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X. NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. [The bee has a saw, or, Preparatory classes for children from socially disadvantaged backgrounds.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X. NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3. Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (27.09.2018)
Dílčí témata předmětu: 1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním; 2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání; 3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů; 4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách; 5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách; 6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním; 7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků; 8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Elaboration and presentation of seminar paper (4 pages) on a partial topic from the content of the course, passing the credit test (2 correction attempts). |