SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Integration and inclusion of children in kindergarten - OKB01S131A
Title: Integrace a inkluze dětí v mateřské škole
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Interchangeability : OPB01S131A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy vztahujícími se k oboru speciální pedagogika. Předmět vychází z historického vývoje společnosti v souvislostí s poskytovanou péči o jedince se zdravotním či sociálním znevýhodněním, Definuje předmět, cíl, odbornou terminologii vědního oboru. Absolvováním tohoto předmětu získá student základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplin s ohledem na problematiku osob se zrakovým, sluchovým, mentálním a tělesným postižením, s poruchou komunikačního systému, s kombinovaným postižením a s poruchami učení a chování. Dále se seznámí se současným systémem školských poradenských institucí a možnostmi vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Podrobněji se bude zabývat specifiky výchovy a vzdělávání děti se zdravotním či sociálním znevýhodněním v předškolním věku.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)

Povinná literatura:

LUDÍKOVÁ, Libuše, RENOTIÉROVÁ,M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-2444-1475-9.

SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.

TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha : PedF UK, 2000. ISBN 86039-30-7.

Doporučená literatura:

FISHER, Slavomil, et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.

Mazánková, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 119 stran.

ISBN 978-80-262-1365-9.

PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 80-7315-198-0.

VALENTA, M. A kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.

KUNRTOVÁ, Monika, HORVÁTHOVÁ, Ivana, POTMĚŠIL, Miloň. Podpora komunikačních schopností dětí s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2976-2.

KVĚTOŇOVÁ, Lea, PROUZOVÁ, Regina. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.

POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha : Patra, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)

Student se seznámí s jednotlivými probíranými tématy prostřednictvím přednášek:

1. Vývoj vztahu společnosti k osobám se zdravotním či sociálním znevýhodněním z pohledu historie

2. Vývoj oboru SPPG a současné přístupy ve speciálně pedagogické intervenci

3. Vymezení pojmu normality ve vztahu k předmětu SPPG

4. Speciálně pedagigcká diagnostika - vymezení, cíl, metody

5. Metody a zásady používané ve speciálně pedagogické praxi

6. Rodina s dítětem se zdravotním či sociálním znevýhodněním a možnosti odborné intervence

7. Rané péče a školní poradenská zařízení

8. Systém vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

9. Pracovní uplatnění osob s postižením a možnosti jejich socializace

10. Úloha neziskového sektoru v intervenci zaměřené na osoby se zdravotním či sociálním 

11. Legislativní opatření vztahující se k osobám se zdravotním či sociálním zenvýhodněním

12. Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny - jejich stručný přehled, charakteristika specifik spojených s jednotlivými druhy postižení v souvislosti s vývojem dítěte v předškolním věku

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)

- vypracování zadaného tématu a jeho prezentace

- absolvování písemného testu v rozsahu odpřednášených témat

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html