SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teacher Professional Ethics - OKB01N1I1C
Title: Profesní učitelská etika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Interchangeability : OPB01N1I1C
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The subject is focused on thinking about professional ethics, which results from helping character of teaching. It orientates students in its sources and meanings. It helps to realize the sense and impact of the value orientations of school teacher teams. It offers the opportunity to develop personal ethical principles of self-reflection. Topics: Professional ethics in helping professions - resources, context, meanings. Teaching and Education - Values, Relationships, Dilemmas. Childhood and Child - Changes in the Concept of Childhood and Childhood in Historical and Contemporary Contexts. Threat to childhood and the principle of protection. The rights of the child in relation to human rights. Child Rights - Challenge of Teaching Ethics and Teachers. Child Rights - Educational content in relation to socialization and personalization of a pupil at primary school. Teacher ethics and ethical education of pupils. Profession culture. Teacher's Code of Ethics.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.01.2019)

Uvedení do problematiky o profesní etice, která vyplývá z pomáhajícího charakteru učitelství a orientace v jejích zdrojích a významech.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (24.02.2021)

Studentům bude první březnový týden zaslán podpůrný text a úkol. Splněný úkol zasílají studenti mailem vyučující. Konzultace k textu i k úkolu probíhají prostřednictvím e-mailové korespondence či distančně po dohodě s vyučující, doc. Opravilovou.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)

Základní studijní literatura:

Úmluva o právech dítěte. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009.

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.  

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. 

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014.

 

Další doporučená literatura:

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. KOSOVÁ, B. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Bánská Bystrica: UMB, Pedf, 2013.

SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK v Praze, PedF, 2010.

ŠVARCOVÁ, I. Etika výchovy. Praha, VŠCHT, 2015Kchv.vscht.cz/files/uzel/0017037/Etika vychovy studijni text k projektu – final.pdf.

BRAVENÁ, N. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. Praha: UK v Praze, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-773-1.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (23.01.2019)

Písemná práce v rozsahu 3 - 4 stran dle aktuálního zadání.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html