SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Assistent Pedagogical practice - OKB01N1H8C
Title: Pedagogické praxe-asistenční
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB03N308A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Interchangeability : OPB01N1H8C
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.10.2018)
Pedagogical practice is intended primarily for students who did not attend secondary school. This is a deepening assistant pedagogical practice. The practice is based on an agreement with the nursery teacher and, in respecting the school educational program, to try to manage some activities with children, then to make reflections, self-reflection and to suggest other possible solutions or follow-up activities. This is a two-week pedagogical practice in faculty nurseries Students who have previous pedagogical experience (SPGŠ) can practice outside the faculty kindergarten (eg by conducting interest groups with preschool children, the work of a pedagogic assistant, child care assistant, nature, volunteering, etc.).
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.09.2021)

Vyčíslení zátěže: 4 kredity

  • 2 týdny plné praxe studenta v FMŠ: 60 hodin 
  • zpracování úkolů k praxi (příprava na vzdělávací činnosti, reflexe, písemné zpracování dílčích úkolů studenta): 30 hodin
  • účast na zápočtovém setkání a příprava na ně: 10 hodin.

Pokud bude výuka probíhat distanční formou, domluví se vyučující na řešení praxí se studenty a pracovní setkání budou probíhat online v MS Teams (link a informace k online výuce získají studenti od vyučující v Moodle kurzu).

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

LOKŠOVÁ I. LOKŠA,J. Tvořivé vyučování. Praha, Grada 2003, ISBN 80-247-0374-2.

SAGI,A. Problémové děti v mateřské škole. Praha, Portál 1995, ISBN 80-7178-067-7.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 stran. ISBN 978-80-210-7882-6.

 

Další doporučená literatura:

CLOUD H., TOWNSEND J. Děti a hranice. Praha, Návrat domů 2003, ISBN 80-7255-075-6.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)

Podmínkou splnění kurzu je:

- absolvování dvoutýdenní pedagogické praxe na fakultní mateřské škole a splnění úkolů zadaných vyučujícím a fakultní učitelkou v průběhu dvoutýdenní pedagogické praxe;

- splnění úkolů zadaných vyučujícím v Moodle po skončení praxe v FMŠ (odevzdání ve stanovených termínech je podmínkou): vedení portfolia k praxi a plnění dalších dílčích úkolů dle zadání v Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html