SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice in drama education II - OKB01N165B
Title: Praxe dramatické výchovy II - S
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OK0615240
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: MgA. Alžběta Ferklová
Pre-requisite : OKB01N159B
Interchangeability : OPB01N165B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
Students will acquire competence to plan, implement, reflect and evaluate drama education in primary school and pre-school settings, deepen their competence to self-reflection. The basic means of acquiring these competences is practice, its theoretical reflection and its connection with the subject Theory and Didactics of Drama Education. Students build their own style of teaching using knowledge and skills from drama education.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (16.10.2018)

Realizace samostatné praxe, při které bude student/ka schopen využít metod a technik DV.

Schopnost prezentovat a reflektovat průběh dané praxe.

Realizace různých lekci:

1) Lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

2) Lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

3) Lekce inspirovaná literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

4) Lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

5) Strukturované drama - realizovaná s ohledem k možnostem a zkšenostem dané věkové kategorie dětí.

 

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (16.10.2018)

BLÁHOVÁ, K.: Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: ARTAMA 1996, 83 stran. ISBN 80-7068-070-9.

MACHKOVÁ,E.: Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU 2004, 223 stran. ISBN 80-7331-021-X.

MARUŠÁK, Radek; KRÁLOVÁ, Olga; RODRIGÉZOVÁ, Veronika, Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-472-4,

MORGANOVÁ,N.; SAXTOVNOVÁ, J.; Vyučování dramatu,  Komenský, Brno: PdF MU, 2003, 

RVP pro ZV, Praha 2005

 



Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (01.10.2020)

Seminář. Náslechová praxe. Průběžná samostatná praxe, při které jsou využívány metody a techniky DV.

Rozbor, reflexe.

 

 

V případě nezbytnosti distanční výuky, budou studentům zadány samostatné úkoly na základě odborné literatury, videoukázek a odborných článků.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (16.10.2018)

Obsah práce pro 1.st. ZŠ,

v modifikované podobě i pro MŠ.

 

Osnova předmětu:

 

1/ Úvod do dané problematiky, seznámení studentů s požadavky pro získání KZ.

2/ Náslech u kolegy, nebo fakultního učitele,  který využívá při své práci metody a techniky DV.

3/ Realizace lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

4/ Realizace lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

5/ Realizace lekce inspirované literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

6/ Realizace lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

7/ Realizace Strukturovaného dramatu – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod./

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D. (15.11.2018)

1) Aktivní účast při pozorováních a reflexích činností / náslech u vedoucího učitele/učitelky, lekce vedené jinými studentkami/.

 

2) Naplánování, realizování a reflektování jednotlivých činností a vyučovacích celků vycházejících ze ŠVP dané školy, plánů třídy a respektujících rámcový plán činností Praxe dramatické výchovy II. /každý nejméně 5 samostatných výstupů – nepočítají se výstupy ve dvojicích apod./

 

3) Předložení písemných materiálů: /stačí v bodech s důrazem na přehlednost textu/

  • popis, jakým způsobem je začleněna dramatická výchova do ŠVP dané školy

  • plány činností a hodin s reflexemi

  • poznámky k diagnostice a hodnocení jednotlivců a třídy v oblasti dramatické výchovy, ke stylu práce učitele,

  • další náměty a materiály k výuce, zkušenosti z absolvované praxe a podněty z doporučené literatury

 

4) Vypracování závěrečné písemné úvahy.

5) Prokázat schopnost pohovořit o podnětech z doporučené literatury - ústní pohovor před udělením klasifikovaného zápočtu.

6) 100% docházka, nepřítomnost z důvodu nemoci se nahradí po domluvě s vedoucím učitelem.

7) Splnění požadavků na náplň obsahu jednotlivých dramatických lekcí. /Vis. níže/

Náplň obsahu práce pro 1.st. ZŠ,

v modifikované podobě i pro MŠ.

1) Lekce vycházející z aktuálního problému, tématu, situace dané třídy / školní výlet, sociální vztahy, život třídy/.

2) Lekce vycházející z aktuálně probírané výukové látky a očekávaných výstupů /spolupráce s vedoucím učitelem/.

3) Lekce inspirovaná literárním textem / pohádka, pověst, povídka, poezie, bajka /.

4) Lekce v níž bude propojena dramatická výchova s jinými esteticko-výchovnými předměty /VV, HV, pohybová/.

/5) Strukturované drama – realizované s ohledem k možnostem a zkušenostem dané věkové kategorie dětí. /inspirace: historické téma, literární text, sociální vztahy, apod.//

- pokud to zkušenosti a podmínky v dané třídě dovolí -

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html