SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of Pre-reading Literacy - OKB01N128A
Title: Rozvíjení čtenářské pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Interchangeability : OPB01N128A
Annotation -
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (08.09.2019)
The course is focused on the complex development of reading literacy in kindergarten. It deals with its overall conception, conditions and specific approaches and methods of development of particular aspects, which the future reader needs to successfully acquire the ability to read and write and to gain a positive relationship to reading.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Studijní zátěž: 3 kredity: 8h přímé výuky, 30h plnění úkolů v prostředí Moodle, 37h vypracování seminární práce.

 

Vážené studentky, vážení studenti, 

naše setkání budou probíhat prezenčně.

V případě změny vládních opatření (zatím nepředpokládáme) by se přesunula do online prostředí.

Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e4b4919de0649638d70051c1d17dd7f%40thread.tacv2/conversations?groupId=37b6c562-429e-4ab6-bc0d-10c521aa78b3&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3.

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007.

MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8.

FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.

TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3.

LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8.

 TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.09.2019)

Současné pojetí čtenářské pregramotnosti.

Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou.

Rozvoj porozumění textu.

Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě vypracování seminární práce dle kritérií, která budou zadána při prvním setkání. Dále se očekává aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html