SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical Practical Training - OKB01N126A
Title: Pedagogické praktikum
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB03N409A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01N105A
Interchangeability : OPB01N126A
Is pre-requisite for: OKB01N135A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.10.2018)
The aim of the practice is to develop the basics of professional competencies and the cultivation of the future teaching personality, acting in a pedagogical reality with its deeper understanding. The main task of continuous pedagogical practice is the elaborate preparation and realization of specific sections of educational work (microarrays) and their subsequent reflection with an emphasis on self-reflection. Practice is a structured observation of pedagogical situations, the planning of the educational process in kindergarten, its implementation and subsequent reflection. The content of the pedagogical practice is targeted observation, design, realization and evaluation (reflection and self-reflection). The main purpose of the pedagogical practice is to provide students with an opportunity for their own pedagogical experiments and for gaining further pedagogical experience. The practice takes place at the faculty kindergartens and is organized as a continuous one-weekly morning and 2 weeks, a reflective seminar is part of the practice. Content: Hospitality activities (common listening practice of a group of students with subsequent reflection, always the first meeting in the semester and the pairing practice of the second clinical day of practice, further on the basis of an agreement with a faculty teacher) Assistance activities (based on prior agreement) Creation of written preparations for educational activities in kindergarten. Students will arrange in their pairs a video recording of their own pedagogical work with preschool children (after a prior agreement with the faculty teacher). Microwaves (to change the various activities again on the basis of previous agreement, respecting ŠVP, individual peculiarities of the school and individual children) Reflection (reflection with a faculty teacher , reflection with general or field didactics, reflection of students - in pairs) Self-reflection Comparison of reflections and self-reflection Assessment of strengths and weaknesses of the student and development of teacher competencies Structured observation of pedagogical process and pedagogical situations Introduction to school educational programme, school regulations, pedagogical documentation , internal regulations, etc.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (02.02.2020)

Cílem semináře je:

·         dále rozvíjet profesní kompetence a kultivovat učitelskou osobnost, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním.

·         rozvíjet schopnost sebereflexe a reflexe vzdělávací práce.

·         prohloubit dovednost vyhodnocovat interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně a efektivně využívat výsledky evaluace pro plánování a realizaci vlastní vzdělávací práce v předškolním zařízení.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (15.03.2022)

Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky. Místo společného setkání bude upřesněno. 

Vyčíslení studijní zátěže: 5 ECTS

  • praxe v MŠ a zpracování úkolů v přímé pedagogické činnosti: cca 80 hodin.
  • zpracování materiálů, úkolů v Moodle k reflexi praxe, účast na reflektivním setkání:  cca 50 hodin.

Pro studenty bez praxe, kteří si ji musí plnit v FMŠ:

Vyčíslení studijní zátěže: 5 ECTS

  • praxe v MŠ: 14 dní souvislá: 80 hodin týdně
  • zpracování materiálů, příprava na praxi, účast na reflektivním setkání: cca 50 hodin.

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

 

Další doporučená literatura:

ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

KAPRÁLEK K., BĚLECKÝ Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178887-2.

PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.

 

Nápadník pro mateřské školy: hravé náměty pro práci s dětmi. Nádvorníková, Hana, ed. a Bečvářová, Zuzana, ed. Praha: Raabe, 2015- . ISSN 2336-7164.

DVOŘÁKOVÁ, Hana et al. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. 164 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.

SVOBODOVÁ, Eva et al. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe, 2015, ©2015. 124 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-189-2.

SYSLOVÁ, Zora, HORKÁ, Hana a LAZAROVÁ, Bohumíra. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 137 stran. ISBN 978-80-210-7542-9.

VÁCHOVÁ, Alena, KUPCOVÁ, Zuzana a KUKAČKOVÁ, Michaela. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, ©2015. 126 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.01.2019)

Praxe a seminář

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (15.03.2022)

Pedagogické praktikum je realizováno formou společného setkání, na kterém studenti prezentují svou práci (schopnost odborně a tvořivě pracovat s dětmi předškolního věku) formou VIDEONAHRÁVEK z vlastní praxe. Video bude pořízeno za účelem profesního rozvoje učitelky, bude využito POUZE ke studijním účelům, v tomto kurzu (na společném setkání), v rámci výuky daného studenta. Video nebude nikde uloženo ani zveřejněno.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (15.03.2022)

Požadavky k udělení zápočtu:

- 100% aktivní účast studenta na semináři

- 100% účast na dvoutýdenní praxi ve fakultní mateřské škole v případě, že student KS NEPRACUJE v předškolním zařízení.

- předložení pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, reflexí, seznam prostudované odborné literatury, seznam a analýza pedagogické dokumentace, atd.)

- 3 ukázkové přípravy (viz zadání v Moodlu)

- videozáznam pedagogické činnosti

 

 Studenti dále pokračují ve vedení pedagogického portfolia.

 

 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (15.03.2022)

Všechny studijní opory jsou v Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8656.

Kód ke vstupu do kurzu získají studenti na začátku semestru od vyučující.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html