SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-primary education in the context of transformation in Europe - OKB01N122A
Title: Předškolní vzdělávání v kontextu proměn v Evropě
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKB03N402A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01N116A
Interchangeability : OPB01N122A
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Mgr. Lucie Maršálková
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.12.2018)
The course introduces students to the situation of pre-school education in Europe and its current transformation. It addresses its current problems and highlights the main trends in the European context. It also deals with pedagogical work with pre-school children from a diverse socio-cultural environment. Students will be acquainted with selected foreign pedagogical approaches, concepts, curricula and successful programs responding to the changing situation of pre-school facilities and institutional pre-school education in Europe. The aim of the course is to reflect pedagogical practice in the Czech Republic in the context of international development of pre-school education and to look for students at intersections of its direction and possibilities of solving current problems in the context of international experience.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Vyčíslení studijní zátěže: Kreditová zátěž: 2 ECTS: 8 hodin přímá výuka, 40 hodin studium literatury, 35 příprava na zápočet. V rámci předmětu se vybraní studenti účastní studijní stáže na Marnix University v Utrechtu, která je realizovaná v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky.

Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a12834de7df1247218a9009c6508c5183%40thread.tacv2/conversations?groupId=d04b4412-cf25-422b-af61-3103b8088a03&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d.

Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Základní studijní literatura:

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

OECD. Education Policy Outlook: Czech Republic, 2020, available at: www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Czech-Republic-2020.pdf. 

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 334 s. ISBN 978-80-262-0191-5.
 
SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

 

Další doporučená literatura:

Další doporučená literatura a studijní materiály budou pro studenty zveřejněny v on-line kurzu v Moodle

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

- přednáška

- práce s texty v češtině a angličtině (mezinárodní studie, zahraniční informační portály Eurydice, Unesco atd.)

- diskuse ve skupinách i Moodle

- práce s videi

- setkání a diskuse se zahraničními studenty

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam

Předškolní vzdělávání ve Francii, v Německu a Švýcarsku

Předškolní vzdělávání v Anglii a Švédsku

Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání jako nástroj překovávání sociokulturních překážek                                                            

Podpora rodiny a dítěte

Jazyková podpora pro děti

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Podmínkou splnění předmětu je splnění úkolů v Moodle, aktivní účast na seminářích (100% docházka v prezenční či distanční formě v MS Teams) a zpracování seminární práce dle zadání pedagoga, nebo aktivní účast na seminářích (90% docházka), splnění úkolů v Moodle, aktivní účast na stáži na Marnix University v Utrechtu a zpracování zprávy ze stáže.

 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.02.2022)

Všechny studijní opory jsou v Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5077

Kód ke vstupu do kurzu získají studenti na začátku semestru od vyučující.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html